-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mercedes antyder priser
Den nye E-Klasse stasjonsvogn kommer til Norge på høsten, men nå har importøren prisene klare – i alle fall på noen utvalgte modeller.
Som rimeligste alternativ fremhever de E 220 d som koster fra 585.000 kroner. Det kommer også en E 200 d som blir rimeligere, men denne er foreløpig ikke priset.
For de som vil ha bensinmotor er E 200 billigste alternativ, og med en pris på 590.000 kroner blir det kundens preferanse for drivstoff som bestemmer valget.
Når man bare ser på modellbetegnelser, uten å gå i detalj på spesifikasjoner og utstyr, er stasjonsvognen i de to tilfellene vi kan sammenligne direkte, 55.000 kroner dyrere enn sedanen.
Det er et uvanlig høyt tillegg for en stasjonsvogn, men Mercedes vet nok godt hva kundene er villige til å betale. Av det totale E-Klasse-salget i fjor (nye biler registrert ifølge OFV) sto stasjonsvognen for 60 prosent.
Les mer om E-Klasse stasjonsvogn her
Vi har foreløpig ikke kjørt stasjonsvognen, men her kan du lese våre førsteinntrykk av E-Klasse Sedan.
Motoralternativer
Ved markedslansering vil nye E-Klasse stasjonsvogn leveres med tre motoralternativer, E 220 d for diesel, samt E 200 og E 250 for bensin. Utover høsten og inn i 2017 kommer et bredere utvalg av motoralternativer.
E 220 d har en helt ny firesylindret dieselmotor, som tilbyr redusert utslipp, mer behagelig gange og økt effekt fra 170 hk til 194 hk sammenlignet med forgjengeren.
På listen finner vi også E 350 d og den nye Mercedes-AMG E 43 4MATIC med hele 401 hestekrefter.
Her er viktigste data og noen priser:
E 200 | E 250 | E 400 4MATIC | E 43 4MATIC | |
Motorvolum (cc) | 1991 | 1991 | 3498 | 2996 |
Ytelse (kW/hk ved rpm) | 135/184 at 5500 | 155/211 at 5500 | 245/333 | 295/401 at 6100 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 300 ved 1200-4000 | 350 ved 1200-4000 | 245/333 | 520 ved 2500-5000 |
Forbruk (l/100 km) | 6.2 | 6.2 | 7.9 | 8.4 |
CO2 utslipp (g/km) | 138 | 138 | 180 | 192 |
Akselerasjon 0-100 km/h (s) | 8.1 | 7.2 | - | 4.7 |
Pris eks frakt og lev | 590 000 | 630 000 | - | - |
E 200 d | E 220 d | E 350 d | |
Motorvolum (cc) | 1950 | 1950 | 2987 |
Ytelse (kW/hk ved rpm) | 110/150 at 3800 | 143/194 at 3800 | 190/258 at 3400 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 360 ved 1600-2800 | 400 ved 1600-2800 | 620 ved 1600-2400 |
Forbruk (l/100 km) | 4.2 | 4.2 | 5.4 |
CO2 utslipp (g/km) | 109 | 109 | 140 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | - | 7.7 | 6.2* |
Pris eks frakt og lev | - | 585 000 | - |