-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Mercedes antyder priser
Den nye E-Klasse stasjonsvogn kommer til Norge på høsten, men nå har importøren prisene klare – i alle fall på noen utvalgte modeller.
Som rimeligste alternativ fremhever de E 220 d som koster fra 585.000 kroner. Det kommer også en E 200 d som blir rimeligere, men denne er foreløpig ikke priset.
For de som vil ha bensinmotor er E 200 billigste alternativ, og med en pris på 590.000 kroner blir det kundens preferanse for drivstoff som bestemmer valget.
Når man bare ser på modellbetegnelser, uten å gå i detalj på spesifikasjoner og utstyr, er stasjonsvognen i de to tilfellene vi kan sammenligne direkte, 55.000 kroner dyrere enn sedanen.
Det er et uvanlig høyt tillegg for en stasjonsvogn, men Mercedes vet nok godt hva kundene er villige til å betale. Av det totale E-Klasse-salget i fjor (nye biler registrert ifølge OFV) sto stasjonsvognen for 60 prosent.
Les mer om E-Klasse stasjonsvogn her
Vi har foreløpig ikke kjørt stasjonsvognen, men her kan du lese våre førsteinntrykk av E-Klasse Sedan.
Motoralternativer
Ved markedslansering vil nye E-Klasse stasjonsvogn leveres med tre motoralternativer, E 220 d for diesel, samt E 200 og E 250 for bensin. Utover høsten og inn i 2017 kommer et bredere utvalg av motoralternativer.
E 220 d har en helt ny firesylindret dieselmotor, som tilbyr redusert utslipp, mer behagelig gange og økt effekt fra 170 hk til 194 hk sammenlignet med forgjengeren.
På listen finner vi også E 350 d og den nye Mercedes-AMG E 43 4MATIC med hele 401 hestekrefter.
Her er viktigste data og noen priser:
E 200 | E 250 | E 400 4MATIC | E 43 4MATIC | |
Motorvolum (cc) | 1991 | 1991 | 3498 | 2996 |
Ytelse (kW/hk ved rpm) | 135/184 at 5500 | 155/211 at 5500 | 245/333 | 295/401 at 6100 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 300 ved 1200-4000 | 350 ved 1200-4000 | 245/333 | 520 ved 2500-5000 |
Forbruk (l/100 km) | 6.2 | 6.2 | 7.9 | 8.4 |
CO2 utslipp (g/km) | 138 | 138 | 180 | 192 |
Akselerasjon 0-100 km/h (s) | 8.1 | 7.2 | - | 4.7 |
Pris eks frakt og lev | 590 000 | 630 000 | - | - |
E 200 d | E 220 d | E 350 d | |
Motorvolum (cc) | 1950 | 1950 | 2987 |
Ytelse (kW/hk ved rpm) | 110/150 at 3800 | 143/194 at 3800 | 190/258 at 3400 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 360 ved 1600-2800 | 400 ved 1600-2800 | 620 ved 1600-2400 |
Forbruk (l/100 km) | 4.2 | 4.2 | 5.4 |
CO2 utslipp (g/km) | 109 | 109 | 140 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | - | 7.7 | 6.2* |
Pris eks frakt og lev | - | 585 000 | - |