-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
I nye Tiguan R yter TSI-motoren på 2,0 liter hele 320 hk, med 420 Nm maksimalt dreiemoment. Kombinert med 7-trinns DSG kasse og firehjulsdrift loves vi spreke ytelser, som 0-100 på 4,9 og toippfart på 250.
Samtidig lover Volkswagen at bilen beholder sine egenskaper som praktisk og rommelig familiebil, og den kan trekke tilhengere på inntil 2,2 tonn.
Firehjulsdriften i Tiguan R er nyutviklet, med en selektiv kontroll av dreiemomentet mellom bakhjulene. Volkswagen kaller det 4 MOTION med «R-Performance Torque Vectoring».
Den nye drivenheten ved bakhjulene fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100% av dreiemomentet som går bakover kan ledes til det hjulet som har best grep.
Dette øker ifølge produsenten de sportslige egenskapene i Tiguan R betydelig, spesielt ved svingkjøring.
I kombinasjon med 10 mm senket understell og progressiv styring med bedre feedback, setter Tiguan R en ny standard for kjøreglede blant SUV-er, lover de.
Bilens «Vehicle Dynamic Manager» (VDM) samkjører firehjulsdriften med de andre dynamiske systemene slik som den elektroniske differensialbremsen (XDS) og det adaptive understellet (DCC).
Tiguan R har «Race» som eget kjøreprogram. Da er alle bilens systemer innstilt for maksimal ytelse, og den elektroniske stabilitetskontrollen (EDC) kan deaktiveres. Programmet kan aktiveres med en egen R-knapp på rattet.
Importøren betegner Tiguan R som en komplett utstyrt SUV med blant annet Travel Assist avanserte førerhjelpsystemer inkludert adaptiv cruise control, IQ-Light LED Matrix dynamiske hovedlys, Innovision Cockpit med navigasjonssystem, Top-Sportsseter i R-design, oppvarmet ratt, oppvarmet baksete, 3-soners klimaanlegg og 20 tommers felger med brede 255/40 R20 dekk for å nevne noe.
Volkswagen åpner for bestilling av Tiguan R nå. Norsk pris er fra kr 743.800 eks. frakt- og leveringsomkostninger.
Du finner priser og tekniske data for de øvrige Tiguan-modellene i vår nybilbase.