-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Lexus GS 400
Den er så rask og morsom å kjøre at den vil endre folks oppfatning om luksusbiler, mener vår USA-medarbeider Harvey Schwartz.


GS 400
GS 400
Først publisert i BIL 9 - 1998.
Lexus har endelig gitt entusiastene en bil med "hjerte og sjel", en bil som får adrenalinet til å strømme og hjertetakten til å øke når du trår ned høyrefoten og firelitersmotoren sparker fra så ryggen presses hardt mot seteryggen. Når den bruker bare 5,7 sekunder på å skyte fart fra 0 til 60 mph (96 km/t), er GS 400 blant verdens raskeste sedaner og i selskap med blant andre BMW M5.
Utseendet på den nye bilen har utviklet seg merkbart i forhold til LS 400, blant annet takket være designelementer som først så dagens lys på SC 400 Sport Coupe. Ikke minst har en "aggressiv" front med fire separate lykter, mindre grill samt støtfanger med stort luftinntak og integrerte tåkelys bidratt til et langt mer sportslig preg. GSkarosseriet ble i sin tid utviklet som en designstudie med en ny Jaguar som mål, og Giugiaro er ansvarlig for linjeføringen.
Hjerte og sjel
Det er vel og bra med et vellykket utseende, men det som virkelig gir meg grunnlag for å si at Lexus GS 400 har hjerte og sjel, ligger under de rustbestandige stålpanelene som ikke bare skjuler en ny generasjon 4-liters motor, men også en av de stiveste og sterkeste karosseriene i bransjen.
Den nye V-åtteren av aluminium har 32 ventiler og 4 kamaksler. Dessuten er den utstyrt med variabel ventilstyring (VVTi). 80% av det saftige dreiemomentet er tilgjengelig ved så lavt turtall som 1800 o/min.
Motoren er koblet til en ny 5-trinns elektronisk styrt automatgearkasse. "E-shift"-knappene tillater deg raske gearskift, nesten som med 5-trinns manuelt gear, bortsett fra at du ikke behøver å trå på clutchpedalen. Knappene, som sitter på en spak på rattstammen, betjenes med tommelen (geare opp) og pekefingeren (geare ned). Når gearkassen kjøres som normal automat, akselererer bilen mykt og kjapt – uten at gearskiftet merkes.
Enten du kjører i høy fart eller takler de mest krevende, svingete veiene – eller begge deler samtidig – får du god hjelp av VSC-systemet (Vehicle Skid Control) til å sikre en behagelig og kontrollert kjøring. VSC benytter seg av følere, elektronikk og datasystemer for å unngå hjulspinn og skrens forårsaket av under- eller overstyring. Regner du deg som en dyktig entusiast, kan du selvfølgelig stenge av VSC systemet med en knapp ved siden av gearspaken. Selv en mer enn gjennomsnittlig dyktig sjåfør bør imidlertid legge seg på minnet at systemet bidrar med nyttig nødhjelp i ekstreme situasjoner.
Sportslig komfort
Det er lenge mellom hver gang jeg i samme grad som i Lexus GS 400 opplever en slik kombinasjon av komfort og sportslige kjøreegenskaper. Grunnlaget for dette ligger i et racinginspirert hjuloppheng med doble triangelarmer på alle fire hjul kombinert med skrufjærer, gassfylte støtdempere og stabilisatorstag. Dessuten gir den kontante styringen en nydelig tilbakemelding når jeg ligger på grensen av hva jeg klarer å håndtere. Det er nesten som om bilen ber deg om å utfordre din egen dyktighet i det du akselererer rundt en skarp kurve.
På det amerikanske markedet er basismodellen priset til 44.800 dollar. Når det på vår bil står 50.690 dollar på prislappen, skyldes det tilleggsutstyr som kromfelger (+1.700), xenonlys (+500), Nakamichi stereoanlegg med CDskifter (+2.250) samt litt forskjellig snacks som takluke og spoiler.
I mine øyne må nok BMW 540i og Mercedes E-420 finne seg i å slippe Lexus GS 400 frem i tetposisjon når det gjelder ytelse, kjøreegenskaper, komfort, bekvemmelighet og sikkerhet. Bilen produseres i Tahara i Japan, men jeg tar av meg hatten for designerne og ingeniørene ved Calty Design Center i Newport Beach i California som har gjort en fantastisk jobb i finpussingen av Giugiaros design.
LEXUS GS 400:
Motor: V8 med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 3969 ccm. 216 kW (294 hk) v/6000 o/min. 407 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 235/45ZR17.
Mål: Lengde: 480,0 cm. Bredde: 180,0 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 280 cm. Sporvidde f/b: 153,4/150,8 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1749 kg.
Volum: Bagasjerom: 515 liter. Tank: 75 liter.
Aks. 0 - 96: 5,7 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk (EPA):
By: 1,38 l/mil
Landevei: 1,02 l/mil
Pris i USA: 50.690 dollar.