-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
TALL OG TRENDER
Tesla i en klasse for seg
Mens svært mange billeverandører sliter, kvitterte Tesla Model Y ut hver femte nybilkunde i mai. Av 13.342 nye biler var fire av fem elektriske. Bensin- og dieselbiler er nærmest ikke eksisterende i OFVs månedstall
13.342 nye biler i mai, opp 15,7 prosent målt mot samme måned i fjor, men kontraktinngangen for nye biler bekymrer mange importører. Akkumulert peker registreringspilen fortsatt ned med 4,9 prosent.
Parallelt har de tre merkene Tesla, Toyota og Volkswagen kvitterte ut halvparten av alle nybilregistreringer for personbiler forrige måned. Det samme gjelder året akkumulert. Så langt i år er Tesla større enn VW og Toyota til sammen.
Tesla tok alt
Tesla sopet kundene til seg og leverer oppsiktsvekkende tall, ja, med 12.328 nyregistrerte biler så langt i år er Model Y allerede på sjetteplass på den historiske årsstatistikken, og det etter bare fem måneder. Og hvem befinner seg på topp? Fjorårsvolumet til Model Y.
Av topp 20-merkene har Audi, Hyundai, Kia, Polestar og Suzuki mer enn halvert registreringene sine fra i fjor. For mange av de kinesiske bilmerkene er det bråstopp hittil i år, med en nedgang på over 60 prosent fra samme periode i fjor. Det er eksempelvis så langt i år registrert to Voyah, fire Hongqi og 23 Xpeng. Polestar er tilbake 80 prosent fra i fjor, melder vår søsterpublikasjon BilNytt.no. Takket være nye og rimelige modeller har MG så langt klart seg bra med kun 1,3 prosent nedgang i år.
Få vil ha bensin- og dieselbiler
Bensin- og dieselbiler selges nesten ikke og utgjorde samlet bare 3,3 prosent i mai. De bensinhybride bilene fikk et oppsving takket være Toyota som la beslag på de seks første plassene. Det gjelder også akkumulert, og for dem som fortsatt mener transportbehovet dekkes best med biler uten ladeledning gjør Yaris Cross/Yaris og Corolla Cross/Corolla det best.
4x4 viser litt økning, fra 64,1 prosent i april til 64,6 prosent i mai, og 64,3 prosent i året til og med mai.
Tørke for bruktimport
Importen av brukte personbiler har nærmest stoppet opp, er tilbake 78,9 prosent så langt i år og sto i de første fem månedene kun for 2,9 prosent av nye personbilregistreringer.
Salget av brukte personbiler holder seg på omtrent samme nivå som i fjor med 206.232 (- 0,35 %) omsatt de fem første månedene. I skrivende stund ligger det 69.200 biler på finn.no.
Nøkkeltall mai 2023 (mai 2022)
* Elbiler: 80,7 % (73,2 %)
* Hybrider: 7,8
% (7,0 %)
* Ladehybrider: 8,2 % (11,9 %)
* Dieselbiler: 2,1 % (3,7 %)
* Bensinbiler: 1,2 % (4,2 %)
* 4x4: 64,6 % (61,5
%)
* Eierskifter: 44.902 biler (-1,2
%)
* Bruktimport: 353 biler (-78,2
%)
TOPP 20 MODELLER
Mai 2023 | Januar - mai 2023 | ||||
1. | Tesla Model Y | 2 691 | 1. | Tesla Model Y | 12 328 |
2. | Volkswagen D.4/GTX | 738 | 2. | Volkswagen D.4/GTX | 2 712 |
3. | BMW iX1 | 594 | 3. | Volvo XC40 | 2 398 |
4. | Toyota Rav4 | 580 | 4. | Toyota bZ4X | 2 180 |
5. | Volvo XC40 | 539 | 5. | VW ID.3 | 1 895 |
6. | Skoda Enyaq/RS | 504 | 6. | Skoda Enyaq/RS | 1 750 |
7. | Audi Q4 e-tron | 386 | 7. | BMW iX1 | 1 197 |
8. | Ford Mustang Mach-E | 372 | 8. | Audi Q4 e-tron | 1 191 |
9. | VW ID.Buzz | 308 | 9. | Toyota Rav4 | 1 139 |
10. | Hyundai Ioniq 5 | 270 | 10. | Ford Mustang Mach-E | 1 132 |
11. | Audi Q8 e-tron | 257 | 11. | Nissan Leaf | 1 094 |
12. | VW ID.3 | 256 | 12. | Tesla Model 3 | 954 |
13. | Toyota C-HR | 251 | 13. | Toyota Yaris Cross | 845 |
14. | Volvo C40 | 248 | 14. | Nissan Ariya | 799 |
15. | Hyundai Kona | 221 | 15. | BMW i4/M50 | 791 |
16. | Toyota Yaris Cross | 217 | 16. | VW ID.Buzz | 782 |
17. | Nissan Ariya | 215 | 17. | Hyundai Kona | 721 |
18. | Toyota Corolla | 215 | 18. | Hyundai Ioniq 5 | 701 |
19. | Toyota bZ4X | 208 | 19. | Volvo C40 | 695 |
20. | Nissan Leaf | 200 | 20. | Audi Q8 e-tron/e-tron | 657 |
Totalt | 13 342 | Totalt | 50 982 |