-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Bilsalget:
Tesla tok alt i september
Med merkeseier og Model Y som mest valgte bilmodell tok Tesla alt i forrige måned. Hver fjerde nye personbil var en Tesla. Antallet registreringer endte på 14.646, ned 18,4 prosent målt mot samme måned i fjor viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Bilkampen resten av året handler om det blir Tesla Model Y eller Volkswagen ID.4/GTX som kommer til å stå øverst på pallen når nyttårsrakettene lander inn i 2023. Dessuten handler det om hvilket merke som vinner 2022-kampen.
Så langt leder Tesla etter en kvartalsavslutning som skriver Model Y inn i norsk bilhistorie med det sjette største månedsvolumet: 3.063 eksemplarer. Den historiske ti-på-topp månedslisten består av Tesla x 9 og VW x 1. Kun to ganger i historien, i september i fjor og mars i år, ble det registrert flere Model Y enn i forrige måned.
Det store slaget står i desember. Ved inngangen til oktober leder Model Y på VW ID.4/GTX med 2.211 biler. Erfaringsmessig kommer det til å være mye tettere ved inngangen til julemåneden.
Også i merkekampen ble det Tesla-utklassing i september, men akkumulert leder Tesla med kun 830 biler. Det kan jo bli tøft mot VW henimot slutten av året.
14.646 personbiler i september er ned 18,6 prosent, men her skal man huske at siden finanskrisen i 2008 har volumet bare vært over 14.000 nybilregistreringer to ganger, i 2020 (15.552) og i rekordåret 2021 (17.992).
Innføring av moms på bilbeløp over 500.000 kroner signalisert innført fra 1. januar neste år, vil være et betydelig incitament for å styre flere biler til Norge mot slutten av året og dra opp volumet før moms og eventuelt andre avgiftsendringer knyttet til statsbudsjettet som legges fram 6. oktober.
Dette er nybilsalget i september:
Elbiler | 77,7 % |
Ladehybrider | 11,4 % |
Sum ladbart | 89,1 % |
Hybrider | 5,6 % |
Bensinbiler | 2,2 % |
Dieselbiler | 3,1 % |
Sum fossilbiler | 10,9 % |
Kilde: OFV
Flere merker er opp i september. Toyota og Volvo har lagt bak seg en bra måned og Mercedes-Benz er nå det klart største merket hos Bertel O. Steen. Også BMW, Kia og MG er i vekst. Akkumulert har Ford mer enn halvert volumet og nær halvert markedsandelen etter sterk vekst med elektrisk Mustang i fjor.
Nybilkjøperne søker gjerne modeller med 4x4. Den høye Tesla Model Y-andelen i september dro 4x4-andelen over 70 prosent.
Samtidig sank bruktimporten med 28 prosent sammenliknet med samme måned i fjor, endte på 1255 enheter hvorav 71 prosent var elektriske.
Antallet eierskifter endte i august på 44.863, også det litt ned fra i fjor. I skrivende stund ligger det drøyt 63.000 biler ute på finn.no, opp fra drøyt 59.000 for en måned siden.
Topp 20 i september og akkumulert:
September 2022 | Januar - september 2022 | ||||
1. | Tesla Model Y | 3 063 | 1. | Tesla Model Y | 9 573 |
2. | Volkswagen ID.4/GTX | 919 | 2. | Volkswagen ID.4/GTX | 7 362 |
3. | Skoda Enyaq | 636 | 3. | Skoda Enyaq | 4 774 |
4. | Tesla Model 3 | 602 | 4. | BMW iX/M60 | 3 650 |
5. | Toyota Rav4 | 540 | 5. | Hyundai Ioniq 5 | 3 269 |
6. | Volvo C40 | 365 | 6. | Audi Q4 e-tron | 3 172 |
7. | Polestar 2 | 346 | 7. | Tesla Model 3 | 3 034 |
8. | BMW iX/M60 | 312 | 8. | Toyota Rav4 | 2 874 |
9. | Audi Q4 e-tron | 302 | 9. | Audi e-tron | 2 928 |
10. | Hyundai Kona | 283 | 10. | Polestar 2 | 2 734 |
11. | Volvo XC40 | 281 | 11. | Ford Mustang Mach-E | 2 617 |
12. | Audi e-tron | 282 | 12. | Volvo XC40 | 2 268 |
13. | Hyundai Ioniq 5 | 267 | 13. | Hyundai Kona | 2 081 |
14. | Mercedes-Benz EQC | 267 | 14. | Nissan Leaf | 1 972 |
15. | Toyota Yaris Cross | 265 | 15. | Kia EV6 | 1 765 |
16. | Volvo XC60 | 220 | 16. | Toyota Yaris | 1 511 |
17. | Nissan Leaf | 207 | 17. | BYD Tang | 1 431 |
18. | Volkswagen ID.5 GTX | 199 | 18. | Mercedes-Benz EQC | 1 372 |
19. | Volkswagen ID.3 | 191 | 19. | Volvo C40 | 1 306 |
20. | Toyota Yaris | 188 | 20. | Hongqi E-HS9 | 1 263 |
Totalt | 14 646 | Totalt | 102 761 |
Kilde: OFV