-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
DieselKangoo vil vinne Dakar
Det er fem år siden Jean-Louis Schlesser kom først i mål i Dakar. Han har vunnet en gang til, og holdt vel på å vinne i fjor også, men fikk en times straff som gjorde at Mitsibushi-Jutta slapp foran. I år vil han, og Renault, være de første til å vinne med diesel!
Fordelen hans i år skal være vekt og dreiemoment, sier han. Og grunnen til at han sparer vekt og har større moment heter diesel. Hans tidligere modeller brukte den franske tre-liters V6-motoren trimmet til 270 hester og 320 Nm. Siden den brukte 4,5 liter pr. mil måtte han utstyre bilene med bensintanker på 330 liter.
Nå har sportsfolket hos Renault pustet på F9Q-motoren, en firesylindret 1,87 liters diesel som med en ganske voksen turbo yter 200 hester og hele 420 NM. Den er ikke i nærheten av like tørst, 2,5 liter/mil er omtrent det den vil bruke, derfor er det nok med 190 liters tank.
Resultatet er en vektbesparelse på 130 kg. Handicapet er lavere toppfart. 180-190 km/t er maksimalt hva bilen klarer Det burde være nok, regner imidlertid bonden fra Grasse med, dette blir hans 13. Dakar-løp så han begynner å vite hva det dreier seg om. At aks er viktigere enn toppfart for eksempel. Og at fjernstyring av dekktrykket kan være en meget stor hjelp, anlegget som betjener Goodrich-dekkene kan regulere trykket fra 0,7 til 1,2 bar, under kjøring.
Siden Renault synes dette er veldig morsomt synes de også det er et poeng med litt gjenkjennelse. Derfor har årets Schlesser Buggy en tydelig Kangoo profil, riktignok i lettvekts komposit-materialer hele veien. 450 x 210 x 175 cm er jo heller ikke helt standard Kangoo-mål.
Den tidligere sportsvognverdensmesteren, nå på godt over 50 år, er bestemt på å hente tilbake kronen som tohjuls-drift mester fra ørkenløpet. Langt uti januar skal vi få vite hvordan det har gått.