-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Når staten sponser hestekrefter
Det er nesten litt utopisk at mer effekt gir mer rabatt. Men for de svære hybrid-SUV-ene er det faktisk tilfelle.

Først publisert i Bil 5-2016.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Slik tester vi
Tester av ladbare hybrider begynner alltid med å lade batteriene maksimalt. Ladingen skjer innendørs og i løpet av natten.
Første etappe gjennom by- og bynære områder kjøres kun på strøm. Deretter fortsetter testen på vanlig landevei. Trafikken følges og fartsgrenser holdes. Bilene kjører etter hverandre til tomt batteri og fossilmotor starter. Utkjørte distanser noteres. Dernest fylles drivstofftankene helt fulle på nærmeste tankestasjon.
Testen fortsetter i hybrid modus på et tverrsnitt av det norske veinettet gjennom flere fylker. Fortsatt kjører testbilene etter hverandre med sjåførbytte cirka hvert 20. minutt for at den enkelte sjåførs kjørestil ikke skal kunne påvirke forbruksmålingen.
Ved enden av testen tankes bilene på ny helt fulle. Utkjørt distanse skrives ned, kilometeravvik beregnes inn i et gjennomsnitt av distansen og forbruk per km regnes ut.
Når drivstofforbruk og faktisk elektrisk rekkevidde er kjent, er det enkelt å gjøre enhver miljøsammenlikning med andre bilmodeller og ulike drivlinjer.
LES VIDERE:
- BMW X5 xDrive
- Lexus RX450h
- Mercedes-Benz GLE
- Porsche Cayenne S E-Hybrid
- Konklusjon
- Testdata og poeng