Fiat Bravo 1.9 Sport

Bravo representerer et stort fremskritt fra Stilo, men det er et paradoks at så få hester drikker så mye.


Publisert Sist oppdatert

Fiat Bravo

Innledning

Fiat Bravo i ny drakt ble lansert her i landet i august. Denne gang er nykommeren alene om navnet, sist den var på markedet (1995–2001) delte den oppmerksomheten med tvillingsøsteren Brava. Forskjellen var antall dører. I mellomtiden har Fiat hatt fotfeste i kompaktklassen med Stilo.

Nå har den italienske fabrikken laget en forholdsvis rommelig kompaktbil som tilsynelatende er lang og slank. I dette selskapet kan den riktignok vise til den største utvendige lengden (9 cm lengre enn Hyundai i30), men bredden både utvendig og innvendig ligger helt på linje med begge de to testrivalene.

Lengden bidrar til at Bravo kan skilte med det største bagasjeromvolumet av de tre konkurrentene, til tross for den korteste akselavstanden (5 cm kortere enn i30). Benplassen i baksetet er ikke den beste, men likevel sitter personer på 180 cm rimelig bekvemt som baksetepassasjerer, takket være en takhøyde som er 3 cm bedre enn i begge de to konkurrentene.

Vel på plass ved rattet, i et førermiljø hvor det er lagt mer vekt på design enn på oversikt, kan vi slå fast at det er raskt å finne en bekvem sittestilling. Venstrefoten finner en fothviler av akseptabel størrelse, så sant skonummeret holder seg under 44. Samtidig er sidestøtten som høyrebenet får fra midtkonsollen heller ikke mer enn akseptabel.

En grunn for at instrumentpanelet og dashbordet er mindre oversiktlig her enn særlig i Hyundai i30, er at det er flere elementer å forholde seg til, samtidig som knapper, brytere og instrumenter sitter mer spredt. Sikten er heller ikke den beste ut gjennom vinduene fra førerplassen, spesielt på skrå bakover.

Vi vil påstå at de italienske ingeniørene i Bravo har skapt en av de bedre Fiater hittil når det gjelder kjøreegenskaper, i hvert fall betyr den en stor forbedring fra Stilo. Vi er positivt overrasket både over bilens kjøreegenskaper og komfort på kjettingslitt vinterføre.

Komforten skulle normalt svekkes i vår "Sport", som blant annet innebærer 17-tommers lavprofildekk. Samtidig er vi imponert over hvor godt grep de brede Yokohama-dekkene gir på både slaps og realt vinterføre.

Det er likevel rom for ytterligere forbedringer av detaljer som påvirker kjøreegenskapene, for det mangler fortsatt en del på at vi kan hente frem de store superlativene når det gjelder styrerespons og gearkassens sjaltepresisjon. Styringen kunne nemlig vært både mer presis og mer kontant.

Ikke overraskende har Bravo den "tregeste" motoren i dette feltet, størst i motorvolum, men minst i effekt. Likevel er Fiathestene de tørsteste. Både de offisielle forbrukstallene, og særlig vårt testforbruk, ligger desidert høyest for Bravo. Dreiemomentet derimot ligger på samme nivå som hos de to andre.

FØRERMILJØ 7
Tøft utseende, dårligere oversikt. Grei sittekomfort.
PLASS 7
Rommelig bagasjerom. God takhøyde bak, ellers på det jevne.
KOMFORT 7
Både kjøre- og sittekomfort er positiv. Noe mer støy ved 50 km/t.
KJØRING 7
God balanse i kjøreegenskapene. Ikke best styring.
MOTOR/FORBRUK 6
Svakeste motoren av de tre, likevel høyest forbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-testen, har det som trengs.
PRIS/UTSTYR 8
Gunstig basispris, ellers midt på treet i dette laget. Greit utstyrsnivå.
SUM 52

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Hyundai i30
- Peugeot 308
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS