-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fiat Bravo 1.9 Sport
Bravo representerer et stort fremskritt fra Stilo, men det er et paradoks at så få hester drikker så mye.
Fiat Bravo i ny drakt ble lansert her i landet i august. Denne gang er nykommeren alene om navnet, sist den var på markedet (1995–2001) delte den oppmerksomheten med tvillingsøsteren Brava. Forskjellen var antall dører. I mellomtiden har Fiat hatt fotfeste i kompaktklassen med Stilo.
Nå har den italienske fabrikken laget en forholdsvis rommelig kompaktbil som tilsynelatende er lang og slank. I dette selskapet kan den riktignok vise til den største utvendige lengden (9 cm lengre enn Hyundai i30), men bredden både utvendig og innvendig ligger helt på linje med begge de to testrivalene.
Lengden bidrar til at Bravo kan skilte med det største bagasjeromvolumet av de tre konkurrentene, til tross for den korteste akselavstanden (5 cm kortere enn i30). Benplassen i baksetet er ikke den beste, men likevel sitter personer på 180 cm rimelig bekvemt som baksetepassasjerer, takket være en takhøyde som er 3 cm bedre enn i begge de to konkurrentene.
Vel på plass ved rattet, i et førermiljø hvor det er lagt mer vekt på design enn på oversikt, kan vi slå fast at det er raskt å finne en bekvem sittestilling. Venstrefoten finner en fothviler av akseptabel størrelse, så sant skonummeret holder seg under 44. Samtidig er sidestøtten som høyrebenet får fra midtkonsollen heller ikke mer enn akseptabel.
En grunn for at instrumentpanelet og dashbordet er mindre oversiktlig her enn særlig i Hyundai i30, er at det er flere elementer å forholde seg til, samtidig som knapper, brytere og instrumenter sitter mer spredt. Sikten er heller ikke den beste ut gjennom vinduene fra førerplassen, spesielt på skrå bakover.
Vi vil påstå at de italienske ingeniørene i Bravo har skapt en av de bedre Fiater hittil når det gjelder kjøreegenskaper, i hvert fall betyr den en stor forbedring fra Stilo. Vi er positivt overrasket både over bilens kjøreegenskaper og komfort på kjettingslitt vinterføre.
Komforten skulle normalt svekkes i vår "Sport", som blant annet innebærer 17-tommers lavprofildekk. Samtidig er vi imponert over hvor godt grep de brede Yokohama-dekkene gir på både slaps og realt vinterføre.
Det er likevel rom for ytterligere forbedringer av detaljer som påvirker kjøreegenskapene, for det mangler fortsatt en del på at vi kan hente frem de store superlativene når det gjelder styrerespons og gearkassens sjaltepresisjon. Styringen kunne nemlig vært både mer presis og mer kontant.
Ikke overraskende har Bravo den "tregeste" motoren i dette feltet, størst i motorvolum, men minst i effekt. Likevel er Fiathestene de tørsteste. Både de offisielle forbrukstallene, og særlig vårt testforbruk, ligger desidert høyest for Bravo. Dreiemomentet derimot ligger på samme nivå som hos de to andre.
FØRERMILJØ 7
Tøft utseende, dårligere oversikt. Grei sittekomfort.
PLASS 7
Rommelig bagasjerom. God takhøyde bak, ellers på det jevne.
KOMFORT 7
Både kjøre- og sittekomfort er positiv. Noe mer støy ved 50 km/t.
KJØRING 7
God balanse i kjøreegenskapene. Ikke best styring.
MOTOR/FORBRUK 6
Svakeste motoren av de tre, likevel høyest forbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-testen, har det som trengs.
PRIS/UTSTYR 8
Gunstig basispris, ellers midt på treet i dette laget. Greit utstyrsnivå.
SUM 52
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Hyundai i30
- Peugeot 308
- Konklusjon
- Tekniske data