-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Klassekampen
Lexus IS har gitt oss den største grillen øst for Texas. Uten stasjonsvogn i sortimentet må den slåss om de ikke altfor mange kundene som ikke synes sedan er sedat. Vi lot nykommeren bryne seg på Mercedes-Benz C-Klasse.
Først publisert i Bil 12-2013.
En gang var det sedan som var standardkarosseriet – det var før nordmenn oppdaget stasjonsvognens gleder, og ikke minst rikholdige plass. Lettere ble det ikke for tradisjonalistene med SUVer, crossovere og firedørs coupèer.
Kanskje er det ikke så rart at sedanmarkedet har blitt stående litt stille, for ut over den generelle økningen i opplevd kvalitet og bedre kjøreegenskaper, er ikke så mye forandret. Leter du etter smarte interiørløsninger, eller god plassutnyttelse, har du kommet inn i feil bil.
Nytt og gammelt
Det er lett å finne seg til rette bak rattet i begge disse bilene. Setene er gode, reguleringsmulighetene er mange, og ergonomien er god.
Der slutter imidlertid likhetene. For der Lexus byr på store mengder moderne elektronikk, fremstår C-Klasse som særdeles spartansk. Nettopp det er også et eksempel på to ulike filosofier når det kommer til hvordan man velger utstyr.
Lexus opererer med fem ulike utstyrsnivåer som starter på Comfort til 409.000 og toppes av Luxury som koster 130.000 til. Vår testbil er en F Sport, som – navnet indikerer – fokuserer på sportslighet. Først og fremst utseendemessig, men også i form av adaptivt demperoppsett som standard.
Lexus opererer riktignok også med muligheter for pakker, men allerede i utgangspunktet er det meste av det du forventer å finne i en bil som dette, inkludert i F Sport-pakken. Her inkluderer det blant annet det avanserte TFT-displayet som er hentet fra supersportsbilen LFA. Interiør-kvaliteten i IS er svært god, det betyr rause mengder med skinn på alle de viktige stedene. Finishen er meget bra og designen er hentet fra flere av de større Lexus-modellene.
På plass i C-Klasse er det nesten som å reise tilbake i tiden. Svært funksjonelt, men den som plukket utstyr på akkurat denne bilen har nok sett mer på innkjøpspris enn hva restverdien kommer til å være når den selges.
Mercedes opererer med to utstyrsmodeller ut over det som er standard; Elegance og Avantgarde – dessuten finnes det en god del pakker i tillegg til muligheten til å plukke ekstrautstyr.
Mercedes har alltid vært relativt minimalistiske når det gjelder knapper og brytere, så også for C-Klasse. Den ene hendelen på venstre side av rattet ivaretar mange funksjoner. Kvalitetsfølelsen er god for alle øvrige knapper også, men sammenlignet med IS blir det svært spartansk. Bedre blir det ikke av at denne bilen er bestilt med en liten skjerm med svært få farger, og i tillegg uten DAB og navigasjon. Kanskje detaljer, men svært synlig når de stilles direkte opp mot hverandre.
Irriterende er det også at reguleringen for de delelektriske setene på C-Klasse ikke sitter oppe på døren, men klemt ned på siden inn mot døra, noe som gjør den vanskelig å bruke. Begge bilene har adaptive hovedlys komplettert med LED-kjørelys – bra i mørket og lekkert på dagen.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Lexus IS 300h
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C220