-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klassekampen
Lexus IS har gitt oss den største grillen øst for Texas. Uten stasjonsvogn i sortimentet må den slåss om de ikke altfor mange kundene som ikke synes sedan er sedat. Vi lot nykommeren bryne seg på Mercedes-Benz C-Klasse.
Først publisert i Bil 12-2013.
En gang var det sedan som var standardkarosseriet – det var før nordmenn oppdaget stasjonsvognens gleder, og ikke minst rikholdige plass. Lettere ble det ikke for tradisjonalistene med SUVer, crossovere og firedørs coupèer.
Kanskje er det ikke så rart at sedanmarkedet har blitt stående litt stille, for ut over den generelle økningen i opplevd kvalitet og bedre kjøreegenskaper, er ikke så mye forandret. Leter du etter smarte interiørløsninger, eller god plassutnyttelse, har du kommet inn i feil bil.
Nytt og gammelt
Det er lett å finne seg til rette bak rattet i begge disse bilene. Setene er gode, reguleringsmulighetene er mange, og ergonomien er god.
Der slutter imidlertid likhetene. For der Lexus byr på store mengder moderne elektronikk, fremstår C-Klasse som særdeles spartansk. Nettopp det er også et eksempel på to ulike filosofier når det kommer til hvordan man velger utstyr.
Lexus opererer med fem ulike utstyrsnivåer som starter på Comfort til 409.000 og toppes av Luxury som koster 130.000 til. Vår testbil er en F Sport, som – navnet indikerer – fokuserer på sportslighet. Først og fremst utseendemessig, men også i form av adaptivt demperoppsett som standard.
Lexus opererer riktignok også med muligheter for pakker, men allerede i utgangspunktet er det meste av det du forventer å finne i en bil som dette, inkludert i F Sport-pakken. Her inkluderer det blant annet det avanserte TFT-displayet som er hentet fra supersportsbilen LFA. Interiør-kvaliteten i IS er svært god, det betyr rause mengder med skinn på alle de viktige stedene. Finishen er meget bra og designen er hentet fra flere av de større Lexus-modellene.
På plass i C-Klasse er det nesten som å reise tilbake i tiden. Svært funksjonelt, men den som plukket utstyr på akkurat denne bilen har nok sett mer på innkjøpspris enn hva restverdien kommer til å være når den selges.
Mercedes opererer med to utstyrsmodeller ut over det som er standard; Elegance og Avantgarde – dessuten finnes det en god del pakker i tillegg til muligheten til å plukke ekstrautstyr.
Mercedes har alltid vært relativt minimalistiske når det gjelder knapper og brytere, så også for C-Klasse. Den ene hendelen på venstre side av rattet ivaretar mange funksjoner. Kvalitetsfølelsen er god for alle øvrige knapper også, men sammenlignet med IS blir det svært spartansk. Bedre blir det ikke av at denne bilen er bestilt med en liten skjerm med svært få farger, og i tillegg uten DAB og navigasjon. Kanskje detaljer, men svært synlig når de stilles direkte opp mot hverandre.
Irriterende er det også at reguleringen for de delelektriske setene på C-Klasse ikke sitter oppe på døren, men klemt ned på siden inn mot døra, noe som gjør den vanskelig å bruke. Begge bilene har adaptive hovedlys komplettert med LED-kjørelys – bra i mørket og lekkert på dagen.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Lexus IS 300h
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C220