Citroën C5 2.0i SX

Publisert Sist oppdatert

C5
C5

Innledning

Citroën C5 har nylig gjennomgått en ansiktsløfting etter at den opprinnelig ble introdusert i Paris høsten 2000 (stasjonsvognen i Genéve våren etter). Det er tilsynelatende ingen endringer i karosseri-platene, men det viser seg at stasjonsvognens lengde har økt 8 cm i tillegg til at fronten er ny.

Den store nyheten i sikkerhetens navn er AFIL, riktignok som tilleggsutstyr, et varselsystem som består av infrarøde sensorer i fronten som “leser markeringslinjene i veien. Hvis du er i ferd med å krysse en stripe i veien uten å ha slått på retningsviseren på forhånd, varsles du på en fiffig måte: Det dirrer under baken ved at stolen vibrerer. Høyere sikkerhet er også bygget inn i form av kne-kollisjonspu ter, samt varsel på informasjonsskjermen hvis en av baksetepassasjerene løsner bilbeltet.

Fra førersetet føles bilen uvanlig bred. Dette forsterkes av dashbordets utforming og at det er vanskelig å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg. Det sistnevnte tar elektronikken seg av, for avstandssensorer både foran og bak sørger for å hjelpe til ved lukeparkering.

Det er god sidestøtte i ryggen på skinnsetene, og det er lett å finne en god sittestilling. Venstrefoten finner en akseptabel fothviler, mens høyrebenet har god støtte mot midtkonsollen. Instrumentpanelet på midtkonsollen er felles med Peugeot 407. De tilhørende knapper og brytere er i minste laget til at de er lette å lese under kjøring.

Av de tre konkurrentene har C5 den beste benplassen bak, best kupébredde, best takhøyde og overlegent størst bagasjerom. Bilen gir kort sagt storbilfølelse til tusen. Vi skriver et minustegn i protokollen for at koppholderne er puslete og upraktiske.

Motoren er forholdsvis støysvak og har nok trøkk til å gi en sportslig følelse. Den er identisk med hva som sitter i Peugeoten, selv om produsenten oppgir litt avvikende effekt på de to. I praksis skiller det noen tidels sekunder mellom de to testbilene under akselerasjon, men det skyldes at vår C5 er utstyrt med automatgear. Styringen er presis og behagelig, forholdsvis kontant rundt nullpunktet og noe mykere ved større rattutslag.

Den hydrauliske fjæringen gir et solid bidrag til komforten under kjøring på slett asfalt, men den føles en tanke mykere enn vi vanligvis finner i europeiske biler. Hjulopphenget takler ujevnt underlag best av de tre, både når det gjelder støy og veigrep. I unnamanøver slipper imidlertid bakhjulene forholdsvis tidlig.

Citroën C5 er testens positive overraskelse, den har virkelig hevet seg noen hakk siden sist vi hadde den med i test, våren 2003. Den fremstår med gjennomført kvalitetsfølelse, fine kjøreegenskaper, komfort og, ikke minst, enorm plass. Det overraskende er at den så klart hever seg over sine to landsmenn. En detalj som understreker kvalitetsfølelsen, er lyden når dørene lukkes.

FØRERPLASS = 9
Førermiljø med god plass, bra oversikt, men små knapper på midtkonsollen. God sittekomfort og elegant dashbord.
PLASS = 9
God benplass foran, best av de tre bak. Bagasjevolum med solid overtak på de to konkurrentene.
KOMFORT = 10
God sittekomfort både foran og bak, fin kjørekomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 8
Fine kjøreegenskaper, best på god vei. God balanse, presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Akselerasjon og forbruk på det jevne, tatt i betraktning at vi kjørte automat.
SIKKERHET = 10
Sju kollisjonsputer, samt den nyskapende filskiftevarsleren. Gode bremser.
PRIS OG UTSTYR = 8
Lavest basispris, akseptabelt utstyrsnivå.

LES VIDERE:
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS