Honda Civic 1.6 LS

Publisert

Civic
Civic

Innledning

Civic er tvers gjennom ny. Bare motorene har fellestrekk med fjorårsmodellen. I likhet med 307 går også Civic i høyden og den er 6,5 cm høyere enn for eksempel Focus. Men mest spesielt er gulvløsningen. Honda har utviklet en helt ny plattform med slett gulv. Den tradisjonelle langsgående tunnelen, som de fleste bilkonstruktører bruker for å stive opp gulvet, er borte og gir meget god benplass for de i baksetet.

Det er ikke bare det slette gulvet som bidrar til gode plassforhold, også foran er plassen utnyttet meget godt, og avstanden fra fremste punkt på støtfangeren til rattet er hele 8 cm større enn i for eksempel Focus.

Fra førersetet oppleves Civic derfor som svært kompakt. Det forholdsvis lave dashbordet og den gode sikten forover og til sidene gjør at den er lett å håndtere og beregne ved trang parkering selv om den faktisk er den lengste av denne månedens testbiler og 13 cm lengre enn for eksempel Focus og Golf. Også sikten på skrå bakover er god takket være det ekstra vinduet i C-stolpen.

Førerplassen er eksemplarisk når det gjelder minimalisme, men med vekt på det praktiske. Med store lommer i dørene med plass til flasker, koppholdere og flere smårom er det ikke noe problem å få lagt fra seg ting og tang. De store instrumentene er svært lettleste, men vi skulle gjerne hatt instrumentbelysningen tent når kjørelysene er på. Betjeningen av klimaanlegget er oversiktlig og lett å finne ut av. Den originale radioen passer godt inn i resten av dashbordet og fungerer meget godt. Det samme gjør også gearspakplasseringen i dashbordet. Gearspaken er nærmere rattet og høyere enn i noen annen bil med manuell gearing i denne klassen. Når gearskiftet i tillegg er lett og presist er alt vel.

Kjørestillingen er også svært godt. Førersetet gir god sidestøtte, god støtte til korsryggen og god støtte under lårene. Rattet har ikke regulering i lengderetningen, men det var ingen som klaget på rattplasseringen, noe som tyder på at det holder med høyderegulering og avstanden ratt, sete og pedaler fungerer meget godt. Også her kan du reguleres førersetets høyde. Vindusviskerne kan nå slås på uten å ta hendene fra rattet, og har du vindusviskeren foran på vil bakruteviskeren starte automatisk når du legger inn revers.

Fra førerplassen oppleves Civic som en mindre og mer kompakt bil enn for eksempel 307, men når du ser deg bak blir inntrykket noe annet. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er det hele 10 cm større avstand mellom for- og bakseterygg enn i 307. Og dette er den eneste av bilene hvor det virkelig er god benplass i baksetet når forsetene skyves i bakerste posisjon, og det er den eneste bilen du kan legge ned bakseteryggen i uten å komme i konflikt med forsetene.

Bagasjeplassen er det heller ikke noe å utsette på, og få hadde vel ventet at Civic noen gang skulle skilte med mer kupé- og bagasjeplass enn for eksempel Golf. De nye bakhjulsopphengene er vesentlig mindre plasskrevende enn i forrige Civic-generasjon og 104,5 cm bredde i bagasjerommet er meget bra. Bakseteløsningen er enkel og du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen.

Civic 1.6 har noe fastere fjæring og demping enn 1.4, men i dette selskapet har den det mykeste oppsettet. Det bidrar til meget god fjæringskomfort, og den taklet til dels dårlige veier i Telemark mer komfortabelt enn de tre konkurrentene. Civicen flyter behagelig over de stor ujevnhetene, samtidig som den også takler de små behagelig. Bare på de små skarpe ujevnhetene må den se seg slått av Focus.

Men den myke fjæringen har sin pris, og du merker den best når du kommer fra en av de tre konkurrentene. Isolert sett oppleves Civicens kjøreegenskaper som gode, men når du kommer fra Focus merker du tydelig at den understyrer vesentlig tidligere, og styrepresisjonen er heller ikke på samme nivå som Focus og 307. Den mangler også Fordens stabilitet i humpete svinger. Fjæringen kunne med fordel vært et lite hakk fastere, og Civicen brukte opp fjæringsveien på humper de tre konkurrentene ikke hadde noen problemer med. Den myke fjæringen er også merkbar i unnamanøveren og Civicen trenger lett mer jobbing enn konkurrentene for å holde kursen.

Også Civic har et høyt støynivå når det gjelder hjulstøy. Men støyen ligger på et behageligere frekvensområde enn i Focus og 307, og den i Civic oppleves derfor ikke som like slitsom som i de to konkurrentene. Ved normal akselerasjon er ikke motorstøy noe problem, men drar du turtellernåla helt til rødmerket er motorstøyen merkbart høyere enn i de tre konkurrentene.

Motoren er på Honda-vis en sprek sak, og den mest avanserte motoren i denne testen med variable ventiltider. Med 110 hk og 152 Nm er den også sterkest, noe som gjenspeiles i friske akselerasjonsegenskaper. Takket være det avanserte ventilsystemet som har som oppgave å gi god trekkraft på lave turtall kombinert med høy ytelse var det heller ikke noe i veien med trekkraften. Du har vesentlig mindre bruk for gearspaken enn i både Focus og Golf. Som akselerasjonstallene viser er det bare fra 40 til 100 km/t i tredjegear Hondaen blir slått, ellers ligger den foran konkurrentene i alle akselerasjonsprøvene. Bensinforbruket er i tillegg gunstig og vi landet på et testforbruk på 0,66 l/mil, noe som i stor grad skyldes at du kan bruke femtegearet mye.

Civic gir ikke det samme tunge og solide inntrykket som de tre konkurrentene, men det har ingen betydning for kvaliteten. Finishen er god, og til tross for manglende tyngde gir Hondaen et meget godt inntrykk. Glem alt du har hørt om Civic og plass, den nye modellen er nemlig en av de rommeligste bilene i kompaktklassen og definitivt rommeligst blant testbilene.

FØRERPLASS = 10
Nøkternhet på grensen til det kjedelige preger Civics førerplass, men den er komfortabel og ergonomisk god.
PLASS = 10
Dette hadde du aldri trodd om en Civic. Størst utvendig lengde og akselavstand i kombinasjon med en kompakt front og flatt gulv gir et hav av plass.
KOMFORT = 9
Støynivået er til å leve med, og mindre sjenerende enn i for eksempel Focus og 307. Fjæringskomforten er meget god.
KJØREEGENSKAPER = 7
Civic oppleves som nydelig å kjøre, men den er ikke helt på topp verken når det gjelder styring eller stabilitet.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Hondas 1,6-liter er både sterk og akselerasjonsvillig, samtidig som den er gjerrig når det gjelder forbruk.
PRIS OG UTSTYR = 9
Civic har ikke den laveste prisen, men den har heller ikke det dårligste utstyrsnivået totalt sett.

LES VIDERE:
-
Ford Focus- Peugeot 307- VW Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS