Renault Scenic 1.6 Expression

Publisert Sist oppdatert

Scenic
Scenic

Innledning

Førerplassen i Scenic gir følelse av rom og luft. Interiøret er delikat, spenstig og moderne, med mange fine løsninger og smårom. Venstrefoten finner en akseptabelt bred fothviler, og gearkonsollen gir grei støtte til høyrebenet. Forsetene har noe korte sitteputer, men gir likevel god komfort og sidestøtten i ryggen er god. Høyrearmen trives med kort avstand mellom ratt og gearspak. Selv om rattet har fireveis regulering er ikke sittestillingen optimal, for rattet er skjevt plassert i forhold til setet. De digitale midtplasserte instrumentene venner man seg til, men turtelleren med sitt digitale stolpediagram gir for unøyaktig informasjon til at den har praktisk nytteverdi.

En ting som det tar lengre tid å venne seg til, er den elektroniske parkeringsbremsen, som Scenic har arvet fra storebror Espace. Bilen har ikke håndbrems i tradisjonell forstand, parkeringsbremsen slår seg automatisk på så snart motoren slås av. Den skal løse ut med en gang du begynner å kjøre, men det nytter ikke å slippe bilen framover etter å ha lagt inn førstegear – det skjer ingen ting før du gir gass.

Det er noe bedre sikt på skrå forover enn i de to andre testbilene. Takhøyden er god både foran og bak, og kupébredden i baksetet er best av de tre, men vi snakker om differanser på millimetre. Baksetene kan skyves 12 cm (midtsetet 15 cm) for å prioritere enten benplass eller 50 liter mer bagasjeplass. Alle tre baksetene kan også legges ned og bli flate, eller de kan vippes framover mot forseteryggen hvor de låses automatisk, eventuelt kan hvert sete tas ut separat. Seteryggen på høyre forsete kan legges ned og danne bord, noe som også betyr at maksimal lastelengde er 2,5 meter. Når bagasjen skal være skjult, lider volumet noe av lav høyde under dekselet, spranget til Touran er over 200 liter. En vri som er sjelden å se i dag, er at de utvendige speilene er festet foran dørene, ikke på dørramma.

At Scenic har litt svakere motor enn de to andre testbilene, merkes bedre i praksis enn tallene tyder på i teorien. Den jobber tyngre enn de to andre, og krever turtall for å holde flyten i motbakkene. Den elektriske styreservoen er ikke vellykket, den gir dårlig styrerespons ved vanlig landeveiskjøring – den virker “død – samtidig som den gir en følelse av å henge igjen rundt midtstillingen. Styringen oppfører seg faktisk best ved aggressivt pådrag på svingete vei.

I kontrast til bilens moderne design, står følelsen av at Scenic har det billigste understellet. Det slår mer på dårlig underlag og gir ikke samme gode kjørefølelse som i C-Max og Touran.

FØRERPLASS = 8
Moderne og elegant, deler av den digitale instrumenteringen er for puslete.
PLASS = 6
Mange smårom og fikse løsninger, men alt i alt dårligst bagasjevolum av de tre.
KOMFORT = 7
Gode seter. Høyt støynivå ved 50 km/t. Dårlig vei takles ikke så bra som hos de to konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 5
Både styringen og hjulopphenget kan forbedres. Langt opp til de to konkurrentene her.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Motoren i slappeste laget, forbruk midt på treet.
SIKKERHET = 9
Fem stjerner i NCAP-testen, som eneste av mini-MPV’ene. To av fire oppnåelige på fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Pris midt på treet, meget velutstyrt basismodell. ESP er ekstrautstyr.

LES VIDERE:
- Ford Focus C-Max
- VW Touran
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS