-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Renault Scenic 1.6 Expression


Scenic
Scenic
Førerplassen i Scenic gir følelse av rom og luft. Interiøret er delikat, spenstig og moderne, med mange fine løsninger og smårom. Venstrefoten finner en akseptabelt bred fothviler, og gearkonsollen gir grei støtte til høyrebenet. Forsetene har noe korte sitteputer, men gir likevel god komfort og sidestøtten i ryggen er god. Høyrearmen trives med kort avstand mellom ratt og gearspak. Selv om rattet har fireveis regulering er ikke sittestillingen optimal, for rattet er skjevt plassert i forhold til setet. De digitale midtplasserte instrumentene venner man seg til, men turtelleren med sitt digitale stolpediagram gir for unøyaktig informasjon til at den har praktisk nytteverdi.
En ting som det tar lengre tid å venne seg til, er den elektroniske parkeringsbremsen, som Scenic har arvet fra storebror Espace. Bilen har ikke håndbrems i tradisjonell forstand, parkeringsbremsen slår seg automatisk på så snart motoren slås av. Den skal løse ut med en gang du begynner å kjøre, men det nytter ikke å slippe bilen framover etter å ha lagt inn førstegear – det skjer ingen ting før du gir gass.
Det er noe bedre sikt på skrå forover enn i de to andre testbilene. Takhøyden er god både foran og bak, og kupébredden i baksetet er best av de tre, men vi snakker om differanser på millimetre. Baksetene kan skyves 12 cm (midtsetet 15 cm) for å prioritere enten benplass eller 50 liter mer bagasjeplass. Alle tre baksetene kan også legges ned og bli flate, eller de kan vippes framover mot forseteryggen hvor de låses automatisk, eventuelt kan hvert sete tas ut separat. Seteryggen på høyre forsete kan legges ned og danne bord, noe som også betyr at maksimal lastelengde er 2,5 meter. Når bagasjen skal være skjult, lider volumet noe av lav høyde under dekselet, spranget til Touran er over 200 liter. En vri som er sjelden å se i dag, er at de utvendige speilene er festet foran dørene, ikke på dørramma.
At Scenic har litt svakere motor enn de to andre testbilene, merkes bedre i praksis enn tallene tyder på i teorien. Den jobber tyngre enn de to andre, og krever turtall for å holde flyten i motbakkene. Den elektriske styreservoen er ikke vellykket, den gir dårlig styrerespons ved vanlig landeveiskjøring – den virker død – samtidig som den gir en følelse av å henge igjen rundt midtstillingen. Styringen oppfører seg faktisk best ved aggressivt pådrag på svingete vei.
I kontrast til bilens moderne design, står følelsen av at Scenic har det billigste understellet. Det slår mer på dårlig underlag og gir ikke samme gode kjørefølelse som i C-Max og Touran.
FØRERPLASS = 8
Moderne og elegant, deler av den digitale instrumenteringen er for puslete.
PLASS = 6
Mange smårom og fikse løsninger, men alt i alt dårligst bagasjevolum av de tre.
KOMFORT = 7
Gode seter. Høyt støynivå ved 50 km/t. Dårlig vei takles ikke så bra som hos de to konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 5
Både styringen og hjulopphenget kan forbedres. Langt opp til de to konkurrentene her.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Motoren i slappeste laget, forbruk midt på treet.
SIKKERHET = 9
Fem stjerner i NCAP-testen, som eneste av mini-MPVene. To av fire oppnåelige på fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Pris midt på treet, meget velutstyrt basismodell. ESP er ekstrautstyr.
LES VIDERE:
- Ford Focus C-Max
- VW Touran
- Konklusjon- Priser og tekniske data