Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE

Amerikanerduellen - del 1

Ford Explorer er priset til rundt 900.000 kroner. Like store Mercedes GLS koster svært godt utstyrt en million kroner mer. Men er den verdt det?

Publisert Sist oppdatert

FLERE I NORGE
Mercedes GLS og dens forgjenger har vært tilgjengelig i Norge både som personbil, og ikke minst som lavskattet varebil på grønne skilt, siden 2006.

Ford Explorer ruller det også mange hundre av på veinettet vårt. Ford solgte rundt 250 av generasjon 2 og 3, mens resten i hovedsak er tatt hjem som bruktimporterte biler fra 1990-årene.

Forklaringen på at Ford nå velger å teste ut det europeiske markedet med Explorer, er å finne i ladehybridteknologien og de lave utslippsverdiene WLTP-formelen gir, om bare batteriet er stort nok. Siden PHEV-teknologien kommer særs godt ut i forhold til norske avgifter, står Explorer allerede hos en rekke Ford-forhandlere.

Nettopp på grunn av ladehybridenes avgiftsfordel, vil det trolig komme flere biler av denne typen på norske veier når de blir ladbare.

Hva bilen ville kostet i Norge uten ladeteknologien, er hypotetisk fordi den uansett ville blitt for kostbar og helt uselgelig.

LAV AVGIFT
Men som ladbar hybrid med fradrag i vektavgiften for de elektriske komponentene og batteriet samt for lavt CO2-utslipp, kryper engangsavgiften ned til 156.076 kroner.

Tilsvarende avgift for Mercedes GLS, i dette tilfellet som 400d, ligger bare noen hundrelapper under 460.000 kroner. Avgiftsdifferansen på rundt 300.000 kroner tilsvarer 75 prosent av grunnprisforskjellen mellom Explorer og GLS i Norge.

Så til selve duellen. Jeg hører allerede noen hviske at dette partiet må være som å slippe David løs på Goliat, hvor Mercedes som den store og sterke har alle muligheter til å vinne?

Vel, David var ikke like godt utrustet som Goliat, men kom greit ut av kampen, og det er nettopp det Ford også gjør i vårt dypdykk.

DIGRE OG TUNGE
Spørsmålet er bare hva man leter etter. Både Ford Explorer og Mercedes GLS er digre biler, begge over fem meter lange og rundt 1,8 meter høye. De veier begge rett under 2,5 tonn, kan trekke tunge lass, og føles veldig amerikanske. Størrelsen gjør dem vanskelige å håndtere i norske parkeringshus.

22 tommer store hjul drar opp den visuelle størrelsen på GLS, mens de skarpe linjene gjør at Explorer oppfattes som muskuløs og et snev av atletisk.

Få anskaffer så store biler om de ikke har bruk for den innvendige plassen det gir å ha tilgang på tre seterekker og faktisk grei sittekomfort for to voksne i de bakerste setene. Så volumiøse er bilene at selv med alle setene i bruk laster bagasjerommene like mye som i middels store kompaktbiler. Med ryggene på de to bakre seterekkene nede, handler det ikke om bagasjeplass i liter, men i kubikkmeter.

NOK KREFTER
Til å trekke all vekten, byr begge på krefter i massevis. Mercedes rake dieselsekser gir ikke bare 330 hk, men yter også 700 Nm i moment ved behov. Motoren passer ypperlig til denne bilen.

Fordens V6 sparker med 350 bensinhester enda raskere fra. 0-100 går unna på 6,0 sekunder mot 6,3 for Mercedes, om det skulle ha noen praktisk betydning. Fordi Ford er hybrid, får den hjelp av en 100 hk elmotor, slik at samlet moment ender på 825 Nm.

En titrinns automatkasse som Ford har utviklet i program sammen med GM tar seg av kraftfordelingen. Mercedes-kassen opererer med ni trinn, og veksler mykere enn den litt brå Ford-kassen. Men det antar testteamet kun har med justeringer å gjøre. Bilen vi kjørte hadde knapt rullet på norske veier da vi overtok den.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS