-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Annerledesbilen: Tesla Model X
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i fjor og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Tesla er i denne sammenheng annerledesbilen med funksjoner tradisjonelle bilprodusenter aldri hadde vært i stand til å tenke ut.
Du venter på at batteriet skal fylles opp og du kjeder deg. Naturligvis har Tesla tenkt på det. Trykk bare på skjermen, og en knitrende peis fyrer opp. Det eneste minuset et at du ikke kan varme hendende på flammene.
Det mest Harry underholdningselementet ligger skjult i en julekule. Parker bilen med god avstand til tak og andre kjøretøyer, trykk på julekula, gå ut av bilen og lås den og trykk deretter på taket på den bilutformede nøkkelen. Etter litt starter musikken, bilen tuter og blinker med lysene, vinduene åpnes, falkevingedørene «flagrer» og fordørene åpnes og lukkes.
Alt dette forteller bare at utviklerne bak Tesla Model X kommer fra dataindustrien og ikke har bakgrunn i bilindustrien. Og at de er vestkyst-amerikanere.
Men det er ikke all denne gimikken som gjør Tesla til testvinner. Nei, forklaringen ligger i en blanding av et stilrent interiør, den digre skjermen hvor ryggekameraet nærmest fanger inn hele kommunen, det enorme bagasjerommet med stort ekstrarom under gulvet helt bak, og nok et stort rom til ladekabler og mye mer foran.
Med 524 hester holder Teslaen nesten følge med Jaguaren, og toppfarten er høyere. Tesla har sitt eget ladenettverk med ladefart langt større enn de fleste CCS/Chademo-ladere (normalt 50 kW). Etter siste oppgradering, kan Model X også lades via adapter på CCS-ladere i tillegg til Chademo-ladere.
Teslas frontrute går opp på taket, så du sitter under glasset. Sånn sett får du hele verden inn gjennom ruta. Den lille solskjermen oppleves mer som en sladd aviser bruker så leserne ikke skal gjenkjenne kriminelle, og har hvilestilling på A-stolpen.
Model X er med lengde over fem meter og bredde mer enn to meter, en virkelig stor bil. Men den oppleves ikke slik å kjøre. Bilen med adaptiv luftfjæring som standard er lett å håndtere med god oversikt på grunn av det store glassarealet, den krenger lite og kan kjøres friskt.
Falkevingedørene gjør det særs enkelt å komme inn og ut av baksetet, men ikke alle har sans for dem og stiller spørsmål ved reparasjonskostnadene etter noen års bruk på saltede vinterveier.
Tesla trekker hele 2250 kilo etter tilhengerkroken. Det er så langt best blant elbilene. Et opplagt minus: Mye veistøy fra de store hjulene (20 tommer er standard) høres godt i fravær av annen støy inne i bilen.
LES VIDERE:
- Testdata