-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bare deilig: Mercedes EQC
Dette er året for de store elbilene. Tesla Model S og X var der allerede, men så kom Jaguar I-Pace sent i fjor og mer enn tidoblet salget for Jaguar i Norge. Nå har e-tron løftet Audi til gamle høyder, mens Mercedes ikke kan få EQC fort nok. For en deilig moms- og avgiftsfri verden.
Det beste med Mercedes EQC er at du selv bestemmer om den skal oppføre seg som en SUV à la GLC med alle dens komfortkvaliteter, eller om bilen skal skifte ham til litt sinna elbil.
Du har vokst deg fra den mest ungdommelige villskapen, komfort prioriteres og familiens behov krever plass. Du har kanskje kjørt turbodieseldrevet GLC i flere år, men presset for å skifte til noe mer miljøvennlig blir stadig mer påtrengende.
Det er her EQC kommer som Mercedes reddende engel og som to biler i en: Snill og komfortabel, nærmest lydløs, med massasje i setene og tilbakelent kjørestilling helt til du trykker på sportsknappen, ber EQC ta fram hornene og ta deg til 100 km/t på 5,1 sekunder.
Så vidt jeg husker er ingen GLC der før du klistrer AMG på hekkluka. En bensindrevet toliters firer med 198 hk blir liksom ikke det samme målt mot 408 elektriske hk og 760 Nm i moment – fra stillestående.
Sammenlikningen er ikke tatt helt ut av luften, for det er hva du får for samme prisen om du velger bensin/hybrid GLC, og da er allerede utstyr for nærmere 100.000 inkludert i elbilprisen. Så sånn sett er Mercedes EQC 400 virkelig et røverkjøp og denne testens klart beste kjøp om pris er viktigste argument for valg av bil i denne gruppen.
Utvendig er EQC riktignok nest minst, men med lengde på 4,76 meter og inntil 1460 liter bagasjerom med bakseteryggene nedslått, vil mange mene du har med for mye feriebagasje om den ikke får plass. Men vent litt: Lasteplassen er delt på en måte som gjør den vanskelig å utnytte.
Som elbil kan du regulere regenereringen med hendlene på rattet og endre kjøringen fra full flyt til nærmest å bli en én-pedals-bil.
Men å gjenbruke så mye fra GLC som Mercedes her har gjort, ja, de to ser på litt avstand til forveksling like ut, har noen ulemper som at bilen ikke er spesielt rommelig i baksetet. Den har ikke flatt gulv, og ladekablene blir liggende og slenge i bagasjerommet fordi Mercedes ikke har satt av plass til dem i eget rom under panseret, slik både Audi, Jaguar og Tesla har.
Instrument- og infotainmentskjermen henger sammen, betjenes i hovedsak fra rattet, gjenkjennes fra flere Mercedes-modeller, er sylskarpe og svært kontrastrike. Akkurat denne gjenbruken kan ikke bli bedre.
Mercedes EQC har, i hvert fall enn så lenge, bare 110 kW hurtigladefart. Men med lite strøm på batteriet (21 prosent) fikk vi hele 100 kW ut av laderen fra start og bilen var ganske rask å lade.
LES VIDERE:
- Testdata