-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Bytryner - del 2
Trenger du en ekstra stor håndveske, eller accessoirer til en dag på byen – har du kommet til testen for deg.
Bakseteplassen er først og fremst egnet til en ekstra bag, eller noen poser – men det er i grunnen som forventet når du ser størrelsen på bilen.
Den største forskjellen er nok likevel på komfort, og da særlig støy. Mens Adam bråker som en «vanlig» bil, er lydnivået inne i Fiaten slitsomt i lengden. Kjører du bare innenfor Ring 3 i Oslo kan du sikkert leve godt med det. Skal du bruke bilen litt mer allsidig, blir det i overkant. Litt kompenseres selvsagt av at motorlyden i den lille tosylindrede turbomotoren er tøff, men det er for mye annen støy også til at det blir bra nok.
Ulik karakteristikk
Selv om dette er to biler som konkurrerer i det samme segmentet, og Fiat og Opel lenge har hatt et utstrakt plattformsamarbeid, gjelder det ikke for disse bilene. Opel Adam bygger nemlig på plattformen som kalles Gamma II. Det er samme plattform som Opel Mokka, Chevrolet Spark og neste generasjon Corsa bygger på. Fiat 500 er bygget på Fiats Mini-plattform som du finner i Panda og vel så viktig, i Ford Ka.
Adam ser tøff ut, men har ganske ordinære kjøreegenskaper. Det som er positivt i kjøreopplevelsen, er at den føles som en større bil enn den faktisk er. Den er relativt komfortabel, og selv om styrefølelsen er litt nummen, er det lett å finne seg til rette med måten den oppfører seg på ute på veien. Motoren er helt ordinær, og vi er sikre på at Opel gjerne skulle ventet til de hadde en av de kommende, og langt mer moderne maskinene og puttet i denne bilen. Den hadde definitivt fortjent en motor som i Fiesta og Clio, som du kan lese om i den andre testen i denne bladet.
Det å hoppe over i Fiaten, er som å bytte fra Golden Retriever til Border Collie. Den lille turbomatede motoren elsker turtall, og leverer en positiv kjøreopplevelse. Styrefølelsen er mer direkte og presis i Fiaten, og hadde det ikke vært for støy og litt for dårlige seter, har den egenskaper som kommer godt til rette ute på svingete småveier.
Hovedinnvendingen er at motoren har dårlig med krefter i de lavere turtallsområdene, noe som gjør at du må jobbe relativt mye med girspaken for å kjøre optimalt.
Tørste
Til tross for at våre to duellanter har små motorer, og relativt lite å drasse på, er vi ikke imponert over forbrukstallene.
Ifølge spesifikasjonene skulle Fiaten bruke 0,4 liter per mil – noe som utgjør 92 gram CO2, mens Adam skulle bruke 0,51 liter per mil, med tilhørende 119 gram utslipp av CO2.
I vår test endte vi opp med henholdsvis 0,66 og 0,67. Det er et ganske betydelig avvik, særlig for Fiaten.
Årsakene er nok at karakteristikken, særlig til Fiat-motoren, inviterer til å tyne den langt mer enn hva det er tatt høyde for i EU-syklusen.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Fiat 500
- Testvurdering og poeng Opel Adam