Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008
Peugeot 3008

Kraftkaren

Andelen ladbare hybrider av nybilsalget er så langt i år nærmest doblet. Derfor plukket vi til denne testen fram fire høyaktuelle familiebiler med stikkontakt.

Publisert Sist oppdatert

Da dagens 3008 dukket opp i 2016, var den ikke bare frekk og annerledes utvendig, men interiøret og særlig førermiljøet representerte et tydelig brudd med fortiden. Lavtmontert og svært kompakt ratt (31 cm i høyden og 35 cm bredt) i kombinasjon med skjermbasert instrumentpanel plassert over rattet, pekte langt inn i neste tiår.

Teknikken under skallet derimot var mer konvensjonell med kun bensin- og dieselmotor. Men det var inntil Peugeot innså at den enkleste måten å innfri EUs 2021-krav med god margin var å hybridelektrifisere den populære kompakt-SUV-en.

STYGGRASK
Siden Peugeot hadde flere merker i familien å fordele kostnadene på, gjorde de jobben grundig gjennom å utstyre begge akslene med 110 elektriske hester i tillegg til de 200 turbohester bensinmotoren allerede sparket fra med. Ved å finjustere kombinasjonen, var det mulig å gi bilen ganske sportslig karakter med totalt 300 hk effekt, og samtidig presse WLTP-forbruket ned til ytterst beskjedne 0,13 liter/mil takket være hele 59 km elektrisk rekkevidde tatt ut fra en batteripakke på 13,2 kWt.

Dette er en uslåelig kombinasjon holdt opp mot det norske avgiftssystemet, som favoriserer lavt utslipp og i dette tilfellet nuller ut hele engangsavgiften slik at kun momsen blir tilbake. Det har gjort det mulig for den norske importøren å lesse 3008 PHEV ned med masse komfortutstyr som blant annet forseter med uttrekkbar sittepute og deilig massasje samt eldrevet bakluke.

3008 er styggrask og tar deg til 100 km/t på 5,9 sekunder, nesten dobbelt så kjapt som Outlander. Men chassiset holder ikke helt tritt med motoreffekten, og både Kuga og XC40 oppleves mer lekne på underholdende vei. Som langtursbil på god vei slås 3008 i denne testen bare av 50.000 kroner dyrere XC40.

BEST BAKKEKLARING
Men 21,9 cm bakkeklaring gjør ikke 3008 til noen terrengbil. Derimot vil mange se fordelen i å kunne sette seg rett inn i bilen, og fordi dørene dekker dørterskelen, slipper de som skal inn og ut av bilen å skitne til buksene. Rart at ikke alle bilprodusenter har tenkt på akkurat denne lille, men viktige detaljen.

3008 har det klart kuleste interiøret med opplevelsen av å sette seg inn i fremtiden. Å sitte foran gir langt mer rommelighetsfølelse enn bilens ytre mål skulle tilsi. Til gjengjeld kniper det på beinplassen bak, baksetet kan ikke lengdereguleres og bagasjerommet er testens minste med 395 liter, over 100 liter mindre enn i Kuga.

Til gjengjeld er rommet ganske rettvinklet og lettlastet med god plass til ladekablene under gulvet. Bakseteryggene felles enkelt ned fra bagasjerommet, og mange nordmenn vil sette pris på skiluken i bakseteryggen.

Det er lett å la seg fascinere av instrumentgrafikkens mange valgmuligheter og hvor lettlest informasjonen er. Og selv om mange sekundærfunksjoner betjenes via infotainmentskjermen, kommer man seg til flere av dem via fysiske brytere plassert under skjermen.

I vår praktiske rekkeviddetest gikk 3008 lengst av de fire testbilene, med 46,3 kilometer. Ny rekkeviddetest under langt mer gunstige kjøreforhold, ga akkurat samme rekkevidderesultat. 0,73 liter/mil i forbruk med tomt batteri imponerer ikke, selv om det var nest best i test.

LES VIDERE:

- Innledning

- Peugeot 3008

- Ford Kuga

- Mitsubishi Outlander

- Volvo XC40

- Testdata

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS