-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Neste stasjon: Biler.
Bridgestone har vist punkteringsfrie dekk uten luft før. Patentert i 2011. Men først nå ser vi noe slikt i produksjon. Først for sykler, men før eller siden må vi da få se det på biler også?
Bridgestone er mye mer enn en dekkfabrikk. Et av de nærstående firmaene bygger sykler, og det har de gjort i mer enn femti år.
Sammen har nå Bridgestone sykkelfabrikk og Bridgestone dekkfabrikk utviklet «fremtidens hjul».
Da dekkprodusenten jobbet med luftfrie bildekk, var et av målene også å redusere CO2-utslippet ved å senke rullemotstanden.
Akkurat det er det ikke mye snakk om nå. For syklisten dreier det seg først og fremst om å slippe punkteringene med reparasjoner langs veikanten.
Her har de lagt et tett sett fjærende «eiker», fremstilt av et termoplastisk materiale, mellom «dekket» (hjulets overflate) og selve hjulet.
Det lille som var av fleks i luft-dekket finner du nå i disse plast-eikene, og de er samtidig bygget slik at de overhodet ikke gir etter i sideretning.
Men vi kan jo allikevel, lett skeptiske, slå fast at i meldingen som Bridgestone har sendt ut, der de forteller at de regner med å ha produksjonsutgaven klar til 2019, akkurat i tide til Tokyo-OL, er dekket montert på en helt vanlig brukssykkel, og ikke på noe som likner på racing. De har heller ikke vist noen video av hvordan dekket oppfører seg i bruk.
Med andre ord: det er fremdeles lov å være skeptisk. Jeg tror at om vi ser etter, så vil vi finne milevis med luftfrie eksperimenter, og milliarder av kroner som har vært kastet bort på slikt.
Realiteten er jo at luftdekket fremdeles fungerer. Bedre enn noensinne. Og selv på en Veyron i full utfoldelse ser det ikke ut til at dekket er noen begrensende faktor.
Kanskje vi ganske enkelt ikke trenger det luftfrie?