-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Punger ut for fete felger
Nordmenn er opptatt av bilens utseende, og betaler gjerne litt ekstra for flotte felger.
Gromme felger står høyt i kurs hos norske bileiere. De aller ivrigste blar opp et sekssifret beløp for å gjøre hjulene smellvakre.
– I skandinavisk sammenheng skiller nordmenn seg ut som de mest felginteresserte, sier Katrine Køste, produktsjef i Vianor.
Kjeden selger dekk og felger i Norge, Sverige og Finland. Kundene i nabolandene våre brukte litt mindre penger på felger i fjor enn året før, mens de norske bidro til fortsatt vekst.
– Nordmenn har god råd og er nok også noe mer opptatt av bilens utseende. I fjor økte vi salget med drøyt tre prosent fra 2011. De fleste kundene velger et sett til mellom 3500 og 5000 kroner, men spennet er stort, sier Køste.
Bileiere med tykk lommebok og høy bilinteresse kan bruke godt over 100 000 kroner på et felgsett. Da får de smidde, tredelte felger av aller ypperste kvalitet.
Mørke farger
– Andelen som kjøper fra øverste hylle har økt, men også hos oss velger de fleste kundene et sett til mellom 5000 og 10 000 kroner, sier Rune Andersen hos Martins, som med et salg på 50 millioner kroner i 2011 er en ledende importør av felger i Norge.
Felger til bilens vinterdekk utgjør den største delen av ettermarkedet. Kundene har gjerne fine originalfelger på sommerhjulene, men vil ha samme standard til litt lavere pris i den kalde årstiden.
Andersen anslår at rundt halvparten av bileierne kjøper felger utenom bilforhandlerne.
– Det er mange som gjerne vil skille seg litt ut, med felger som slår naboens. Menn er de ivrigste, men stadig flere kvinner viser også interesse for det estetiske ved bilen, og kjøper seg gromme felger.
Hovedtrenden er at hjulene blir større og felgenes fargeskala mørkere. Noen velger kontrastfarger, mens andre er opptatt av at felgen matcher bilens lakkfarge.
Må tåle salt
Men selve bilens verdi og valg av felger står slett ikke alltid i forhold til hverandre, ifølge Katrine Køste i Vianor.
– Mange eiere av billige biler trår til med skikkelig iøyenfallende felger. Det gjelder nok ikke minst for unge menn og i miljøer der interessen for bilstyling er over gjennomsnittet.
For den som skal kjøpe felger til vinterdekkene, er rådet fra Vianor å velge en type som tåler norsk veisalting.
– Hellakkerte felger uten blanklakk og fargede partier, er som regel det sikreste. Lakkskiller og overganger er utsatte punkter som saltet etterhvert kan spise seg gjennom, sier Katrine Køste.