-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Skiller stål fra gummi
Continental har utviklet verdens første resirkuleringsmaskin for dekk som skiller stål og gummi. Dermed kan man bruke gummien til å reprodusere dekk, mens stålet blir solgt for resirkulering.
Continental kaller denne verdensnyheten for en Hurricane Machine, og den er utviklet av Dr. Martin Theusner, som tidligere var miljøsjef hos den tyske dekkfabrikken. Med denne maskinen er det mulig å skille uherdet gummiblanding og ståltråd.
- Hvert år må vi håndtere betydelige mengder gummiert ståltråd på våre anlegg rundt om i verden. I stedet for å erklære dem som avfall var vi på utkikk etter en bærekraftig løsning som kunne bevare disse verdifulle råvarene, forteller Theusner.
Maskinen separerer gummi og stålkorden med mekanisk kraft. Når gummien blir kornete vil en serie med kraftige magneter fjerne gjenværende biter fra stålet.
Stålet blir så solgt for resirkulering, mens gummiblandingen kan gjenbrukes av Continental til å produsere nye dekk for lastebiler og busser, inkludert den nyeste generasjon 3 Continental bussdekk.
- Denne maskinen bidrar til at vår materialhåndtering blir stadig mer miljøvennlig. Nå har vi en løsning for det uunngåelige gummiskrapet som er en del av gamle dekk, sier Thierry Wipff fra Continental.
Continentals Hurricane Machine ligger på Continentals fabrikk i Puchov i Slovakia, og har allerede resirkulert dekk fra de fleste av Continentals produksjonsanlegg.
Se maskinen i aksjon: