-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hybrid for USA-politiet
Ford har fått godkjent den første hybridbilen til bruk for amerikansk politi. Fusion Hybrid halverer forbruket fra de gamle Crown Vic-bilene.
V8-eren er død, nå er det hybrid som gjelder, i hvert fall for en del kommende biler i flåtene til det amerikanske politiet.
Nå har den første hybrid-bilen blitt godkjent for bruk av politiet: En Ford Fusion Hybrid, som i politiuniform kalles Ford Police Responder Hybrid Sedan.
Er du litt over middels opptatt av amerikanske politibiler (det finnes noen av dere der ute!) har du kanskje allerede lagt merke til «Responder» i navnet. Det betyr at bilen skiller seg fra «Interceptor»-bilene, som er bygget for å tåle kollisjoner i opptil 120 kilometer i timen.
Det er disse Interceptor-bilene som står langs veikanten på motorveiene og øde landeveier, og som gjerne brukes i biljakter.
Responder-bilene er derimot tiltenkt mer bybruk. De er bygget for å tåle sammenstøt i opptil 90 kilometer i timen, noe som sikkert er nok i bystrøkene.
Halvert forbruk
Disse bilene står mye av tiden ute på patrulje på tomgang, og med hybrid-løsningen mener Ford at Fusion-modellen halverer drivstoff-forbruket sammenlignet med den gamle, legendariske Crown Victoria-modellen.
- Hybriden er raskere enn den V8-motoriserte Crown Victoria, men med estimert dobbelt så god drivstoffeffektivitet, sier Stephen Tyler, Fords markedssjef for politibiler.
Fra 0-100 mph (0-161 km/t) bruker den nye Fusion Hybrid 23,1 sekunder – et drøyt sekund raskere enn Crown Vic.
Hybriden er ikke den eneste politibilen som har blitt godkjent for politibruk den siste tiden. Også Ford F150 er nå klar til tjeneste. I likhet med Fusion-hybriden er F150-en også en Responder-bil.
Det er politiet i staten Michigan som har testet og godkjent de nye politibilene.
For å godkjennes må bilene gjennom en 32-punkts prøve, som tester blant annet driftssikkerhet på motor, understell, bremser og hjul.
NFL-trøbbel for Ford
Det er riktignok ikke bare rosedans for Fords politibiler i USA. I Louisiana har en lokal forhandler fått klar beskjed om at det ikke blir kjøpt Ford-biler så lenge «Ford tar parti med dem som ikke har respekt for de menn og kvinner som beskytter og tjener nasjonen».
Uttalelsen kom i et brev (også publisert på Facebook) fra sheriff Julian Whittington i Bossier Parish, og er et resultat av den opphetede debatten angående knestående NFL-spillere (amerikanske fotball) under den amerikanske nasjonalsangen.
I fjor begynte en liten gruppe fotballspillere å gå ned i knestående stilling under nasjonalsangen for å rette søkelyset mot politivold og rasediskriminering blant amerikanske politifolk. Protestformen spredte seg voldsomt i høst, etter at president Donald Trump mente fotballagene burde sparke spillere som protesterte under nasjonalsangen.
Nasjonalsangen spilles før alle kamper. For mange amerikanere er nasjonalsangen en hyllest til falne soldater og politifolk, ifølge USA Today. Andre ser på den mer som en del av «den amerikanske opplevelsen».
Fotballaget Detroit Lions eies av Martha Firestone Ford, som uttalte at «[NFL-spillerne] har vært en samlende styrke i dette landet, og påvirkende endringer har vært og vil forhåpentligvis være resultatet av fredelige uttrykk, gjort for å belyse sosiale urettferdigheter på alle måter».
Dette, kombinert med at Ford Motor Company uttalte at de «respekterer individers rett til å uttrykke sine meninger, selv om det er meninger vi ikke deler», fikk sheriff Whittington til å kreve at Ford slutter å «sponse NFL med sine reklame-dollar» før han kjøper Ford igjen.
Det skal ikke være lett – selv med hybrid.