-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Så vidt sikringen holder
Egentlig hadde ikke Renault behøvd gjøre noe med strømnettet i det hele tatt. Dette hadde holdt selv om den bare hadde vært vist som en styling-idé.
Spøk og spenning var en gang navnet på et norsk tegneserieblad.
Renault burde overta den tittelen med en gang, for dette har de draget på. Først lagde de Twizy i Grand Prix-format.
De hadde ikke bare gitt den et utseende helt hinsides. De hadde også jazzet opp propulsjonsavdelingen ved simpelthen å legge inn KERS-pakken fra en F1-bil.
Resultatet var 72 kW i forhold til de originale 13, og selv om det ble nesten 100 kg mer å flytte på, utakset den lille loppa en 265-hesters Megane til 100 km/t.
Seriøst
Så seriøst hadde Renault-ingeniørene gjort dette at de måtte bygge en helt ny transmisjon. Der den vanlige Twizy-motoren jobber rundt 7000 omdreininger, gjør KERS-motoren 36.000. Underlig at ikke sikringen gikk.
Oppskriften er noe av det samme med det Zoe e-Sport konseptet Renault presenterer i Genève.
Men som sagt, de kunne nøyd seg med det elektrisk-blå karosseriet med den gule grafikken og de feite hjulene og den neppå-bakken holdningen.
Skikkelig bulldog.
Alle ville flokket seg rundt den og fortalt hverandre hvor tøff den var.
Og så viser det seg at tøff, det er akkurat det den er.
Racing-elementer
Bare noen uker etter at Renaults elektro-avdelingen har jekket opp rekkevidden betraktelig, viser de altså hvordan man kan bygge en sportspakke inn i denne dedikerte elbilen.
Vi kan jo begynne helt i bunnen: Parallellogram med Öhlins fire-veis justerbare dempere i alle hjørner er starten på noe som høres ut som alvor. Det hele vesentlig senket og med bredere sporvidde. 20-tommers hjul bare bekrefter inntrykket.
Nå ser vi riktignok ikke at det er firehjulsdrift her, og vi ser heller ikke hvor lett karosseriet egentlig er. Men det er det (firehjulsdrift) og det er også karosseriet. SÅ lett, bygget i karbon og kevlar, at det hele bare veier 1400 kg. Inklusive et 40 kWh batteri.
Innvendig: full sportspakke, Recaro-seter, fem punkts racingbelte og fire kjøremodus-muligheter. All betjeningen er selvfølgelig basert på det du finner i Renaults Formel E racer.
Hardcore
Det er nok mye mer som er hentet derfra også, men grovt fortalt får vi nøye oss med å formidle 2 motorer – en for hver ende – og 340 kW (det er altså over 460 hk!) – opp fra 65, og 640 Nm!
Det medfører blant annet, hvis du vil, nulltilhundre på 3,2. Toppfarten som stoppes elektronisk på 215 km/t, når du på under 10 sekunder.
Da er kanskje ikke rekkevidde eller ladetid det neste man spør om. Det aner meg at her er det andre prioriterer.
Men, som sagt, for meg hadde det vært mer enn nok at den hadde stått der slik den var. Skikkelig potent og uten antydning til et eneste eksosrør.
At de faktisk har føyd til flere spennende, men usynlige, detaljer gjør den jo bare enda mer gjennomført.
PS!
I en mørk gang bak selve standen, sto en vanlig Zoë med et norsk flagg på bakruta. Det var bilen der Gro Flaaten hadde vært en av deltakerne i fjorårets e-Rallye Monte Carlo.