-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Girkasse med 11 trinn
Honda har patentert en ny automatgirkasse med 11 gir og tre clutcher.
Glem dobbeltclutch-girkasser og kasser med åtte og ni trinn. Nå er det tre clutcher og et tosifret antall trinn som gjelder.
I hvert fall om du spør Honda.
For nå har de fått gjennom en patentsøknad for nettopp en slik kasse. Med tre clutcher og 11 gir. Hva i alle dager skal vi med det?
Hovedsakelig er nok alle trinnene tiltenkt lavere forbruk. Jo flere trinn, jo oftere kan motoren oppholde seg på optimalt turtall.
Men vi begynner å nærme oss en CVT her, nå ...
Det flommer ikke over av detaljer om girkassa, all den tid patent-informasjonen om den er fjernet fra nettsidene til det japanske patentkontoret, men litt informasjon kan vi bringe til torgs.
Nettstedet Jalopnik har hentet ut noen utdrag fra patentsøknaden, som på broket engelsk forklarer at responstiden mellom girene skal være umiddelbar, og føre til «ingen tap av dreiemoment».
Det er vel naturlig å tenke at med tre clutcher er neste gir alltid klart, både over og under det aktive – ikke bare i en retning som i dobbeltclutch-kasse.
I patent-beskrivelsen skriver Honda om noe de kaller purishifuto – noe jeg bare kan anta er en japansk måte å skrive «pureshift» på. Akkurat som Pokémon er en sammenslåing av Poketto Monsutā, «pocket monsters».
Det er dermed ikke utenkelig at vi kan få Honda-modeller med nettopp Pureshift som tilleggsnavn, på linje med Ford Kuga Powershift, for eksempel.
Honda har ikke sagt noe «offisielt» om den nye girkassa, og vi vet ikke om dette er noe de planlegger å montere i personbiler med det første.
Men, alt som går til 11 er vel kult, er det ikke?
PS: Du har kanskje hørt at Ford også planlegger 11-trinns automatisk girkasse? Det stemmer. De har riktignok ikke fastlagt hvordan alle de girene skal håndteres, om det er to eller fire (!) clutcher. Denne girkassen er også tiltenkt større doninger, i størrelsesordenen F-150 og oppover.