-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Gammel Mini blir ny og ren
Mini-fabrikken i Oxford tilbyr nå å bygge om en klassisk Mini til moderne elbil. Skulle du angre, kan du senere få den bygget tilbake igjen.
I Minis hjemland ruller mange av den klassiske småbilen med opprinnelse i 1959 fortsatt på veiene. Mange hegner nok godt om sine klenodier, men nå er det også mulig å få den bygget om til elbil.
Idéen ble født allerede før lanseringen av elektriske Mini Cooper SE i 2019. På bilutstillingen i New York året før viste man frem «Classic Mini Electric»; et unikt og velrestaurert eksemplar av den klassiske Mini Cooper hvor den opprinnelige motoren var erstattet av en elmotor.
Reaksjonene var så positive at et dedikert team på Mini-fabrikken i Oxford jobbet videre med prosjektet og utviklet planen for å gi et tilsvarende tilbud til eiere av klassiske Minier i Storbritannia.
Elektrifisering har lenge vært et tema hos Mini – allerede i 2008 kjørte vi en prototyp som siden ble bygget i et lite antall for det amerikanske markedet.
Varsom håndtering av originalen er en viktig del av konseptet, derfor gjøres kun reversible endringer på bilens konstruksjon under ombyggingen.
Bensinmotoren til hver bil blir behørig merket og lagret. Dermed er det også mulig å sette bilen tilbake til sin opprinnelige stand på et senere tidspunkt om eieren skulle ombestemme seg.
Bensinmotoren erstattes med en elmotor som yter 90 kW (122 hk). Noen sinke blir den ikke – null til hundre går unna på rundt ni sekunder.
Hurtiglading er ikke noe tema – batteriet kan lades med en effekt på opptil 6,6 kW og holder ifølge produsenten til en rekkevidde på rundt 160 kilometer.
Det sentrale instrumentpanelet, kjent siden bilens tidlige dager, oppdateres også for å kunne vise nødvendig informasjon om rekkevidde, girvalg og annet.
Den elektriske kjernefamilien til Mini vil i løpet av de neste årene inkludere en ny 3-dørs-modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Fra 2030 og utover vil Mini kun lansere elektriske modeller.