Messegeneral Tommy Larssen venter storinnrykk på Lillestrøm siste helgen i oktober. (Foto: Øivind Skar)

Klart for Oslo Motor Show siste helg i oktober

Godbiter i kø

Med drøyt 53.000 besøkende i fjor satser NOVA Spektrum enda bredere med 13. Oslo Motor Show. Godbitene står i kø når portene åpner til tre dagers show i messesenteret på Lillestrøm 27. oktober.

Publisert

Mer variert og mer omfattende, alt fra det spesielle via det lekre til det raske. Oslo Motor Show byr på mer motorglede enn du finner noe annet sted i Norge, og som tidligere er målet å gjøre det tre dager lange showet til en minnerik opplevelse for alle generasjoner.

Oslo Motor Show (OMS) er entusiastenes show i bred forstand, sier messegeneral Tommy Larssen. Her stiller alt fra bilbyggere som har brukt år på å dyrke fram sin lidenskap via MC- og bil-subkulturer til lansering av nyheter som aldri er vist offentlig i Norge før.

Kjøretøyer i mange fasonger er der, fra tohjulinger i nær sagt alle varianter til de største og vakrest dekorerte storbilene Norden har å by på.

Showet bæres ved en blanding av kommersielle- og ikke kommersielle aktører med klubbene som et særs viktig element i sistnevnte kategori. Som i så mange show før vil Amcar også i år være godt representert.

 

Superbilene

På superbilstanden hos BilAutofil/BilNorge låner som vanlig OMS-venn og bilentusiast Arne Fredly velvillig ut fra sin samling biler som aldri har vært å se på norske motorshow tidligere.

På superbilstanden hos BilAutofil/BilNorge låner som vanlig OMS-venn og bilentusiast Arne Fredly velvillig ut fra sin samling biler som aldri har vært å se på norske motorshow tidligere

Hva rosinen i pølsen blir i år skal vi ikke røpe, men se ikke bort fra at en av dem som står der blir Ferrari Daytona SP3, bil nummer tre i Ferraris Icona-serie hvor ikoner fra bilhistorien feires ved å pakke dem inn i moderne teknologi og begrense volumet til noen hundre biler. Disse er igjen uoppnåelige for selv godt bemidlede hvilket betyr biler man ved å være bilmerkets ambassadør inviteres til å kjøpe.

Mange vil huske at Fredly for et par år siden lånte ut Ferrari SP2, at han tidligere stilte med Bugatti Chiron og i fjor vartet opp med to Aston Martin-modeller, gateversjonen av Valkyrie og Pro-utgaven av samme bilen.

Men OMS er så uendelig mye mer enn superbiler. Totalt regner Larssen med at over 1000 kjøretøyer er på plass når portene åpner om morgen fredag 27. oktober.

42.000 kvadratmeter

Alt av tilgjengelig areal, det vil si 42.000 kvadratmeter under tak fordelt på fire haller, tas i bruk.

En av de siste årenes suksessfaktorer har vært youngtimerne i Hall A hvor det er lett å komme tett på eiere av biler vi husker fra vår oppvekst, men som nå i hovedsak befinner seg på de evige motorveier og som det knapt er noen igjen av på veiene. Dette messeelementet blir like omfattende i år som i fjor.

Nybil tar av

Oslo Motor Show er utviklet til å bli en viktig arena for nyheter. Så langt er åtte nybilmerker påmeldt, og selv om de elektriske bilene nå dominerer i nybilmarkedet, kan de besøkende glede seg til å se Ineos Grenadier klatre fram på OMS. Grenadier er bilen industrimannen og milliardæren Jim Ratcliffe fikk tatt fram og satt i produksjon fordi han ble sur på at Land Rover omskapte det britiske ikonet Defender fra en røff bruksbil til en påkostet «vise seg fram i bil».

Nybil tok helt av i fjor, men når Oslo Motor Show også er blitt en arena for lanseringer etterkommer vi samtidig et ønske fra publikum og balanserer det mot grunnoppskriften til OMS, sier Tommy Larssen

Polestar kommer med en stor stand og lanserer nyheter. Det gjør også Ceres, og Tesla er med for første gang. Nissan tar med seg en Formel E-bil og det blir simulatorkjøring om samme tema, for å ha nevnt litt fra nyhetsbolken.

– Nybil tok helt av i fjor, men når Oslo Motor Show også er blitt en arena for lanseringer, etterkommer vi samtidig et ønske fra publikum og balanserer det mot grunnoppskriften til OMS, sier Tommy Larssen.

Utendørs kjøring

Motorsportinteresserte har også i år god underholdning å se fram til i bakgården hvor det hver dag skal kjøres og konkurreres på en 6000 kvadratmeter stor bane rigget til for akkurat dette showet.

Og som vanlig fylles hall E med de tyngste og flottest lakkerte kjøretøyene som ruller på veiene.

Oslo Motor Show er et samarbeidsprosjekt mellom NOVA Spektrum og Nordens største motorforlag, svenske Albinsson & Sjøberg i Karlskrona. Derfor vil svenske bilbyggere være godt representert på OMS.

Hekkeløperen Karsten Warholm og bileier Arne Fredly diskuterer detaljer ved Aston Martin Valkyrie. (Foto: Øivind Skar)
Trønderen Sigurd Haugdahl kjørte i 290 km/t og satte med denne selvbygde bilen verdensrekord på Daytona Beach i USA i 1922. 100 år etter sto bilen på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)
Fett på OMS. (Foto: Øivind Skar)
Klubbene er særs viktige for Oslo Motor Show. Her Volvoen til Eirin Rønbeck Johansen fra Tvedestrand. (Foto: Øivind Skar)
Kåret til Skandinavias flotteste bil i 2022. (Foto: Øivind Skar)
Se ikke bort fra at Ferrari Daytona SP3 står på årets superbilstand. (Foto: Ferrari)
Ineos Grenadier overtar der Land Rover Defender slapp. (Foto: Øivind Skar)
Rått fra Mercedes-Benz. (Foto: Øivind Skar)
Noen av bilene vi husker, men sjelden ser på veien. (Foto: Oslo Motor Show)
Mye variert å se i youngtimerhallen. (Foto: Øivind Skar)
Voyah Free. I bakgrunnen BMW 507 eid av Elvis og trolig den mest verdifulle bilen som noen gang har vært på Oslo Motor Show. (Foto: Øivind Skar)
Mye lekkert å se i lastebilhallen. (Foto: Øivind Skar)
Fisker lanserte Ocean på fjorårets show. (Foto: Øivind Skar)
Aston Martin Valkyrie var en av hovedattraksjonene på fjorårets OMS. (Foto: Øivind Skar)
Så lekkert kan selvbygg gjøres. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS