-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hvem designet 911?
Datteren til Erwin Komenda gir seg ikke. Hun påstår at faren hadde fortjent noen millioner for 911-linjene. Nå har en dommer gitt henne halvveis rett.


Den originale 911 foran et antall 356:
To argumenter er fakta:
Erwin Komenda var ansatt hos Ferdinand Porsche og ga former til en rekke av hans viktigste modeller. Helt opp til 356. OG: det er Porsche-sønnen Ferdinand Alexander, «Butzi», som hele veien er omtalt som ansvarlig for 911-fasongen.
I 2014 begynte det å koke. Ingrid Steineck, vellykket barnelege og datter av Erwin Komenda, innkalte til pressekonferanse i Stuttgart med tema: «Porsche svindel» der hun ga offentligheten innblikk i hennes oppfatning av 911 DNA-en.
Det kom blant annet frem at Porsche hadde nektet familien adgang til husets omfattende arkiver. Steinecks advokat snakket om ankomstforbud.
Så ble det noen rettssaker, blant annet kunne en høy rettsinstans i Braunschweig slå fast at arvingene ikke hadde noen krav på Volkswagen. Da den ble tegnet var Komenda ansatt hos Porsche, og intellektuell eiendom ble åpenbart tolket annerledes den gangen.
Så trodde vel de fleste av oss at saken bare levde gjennom arvingens egen hjemmeside der det pøses på med mengder av pro-Komenda argumenter.
Men så viser det seg at det har vært en rettsak igjen som Steineck tapte så det suste. Hun tok den videre til Bundesgerichthof som fant noen formelle feil ved forrige saksbehandling og sendte hele saken tilbake til ny behandling i Stuttgart.
Den såkalte Oberlandgericht i Stuttgart har fått beskjed om å legge mer vekt på vitner som sier de har hørt Komenda selv fortelle om hva som er hans på 911.
Komenda døde i 1966 – to år etter at 911 dukket opp, så han hadde åpenbart god tid på å fortelle alle som ville høre, hva han syntes om det nyeste Porsche produktet.
Den interessante for sånne som oss med saker som dette er at det hele tiden dukker opp nye dokumenter og nye historier.
Uansett utfall er det ingen som vil påstå at 911 og Komenda er uinteressante i bilhistorien.