-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hvem designet 911?
Datteren til Erwin Komenda gir seg ikke. Hun påstår at faren hadde fortjent noen millioner for 911-linjene. Nå har en dommer gitt henne halvveis rett.
Den originale 911 foran et antall 356:
To argumenter er fakta:
Erwin Komenda var ansatt hos Ferdinand Porsche og ga former til en rekke av hans viktigste modeller. Helt opp til 356. OG: det er Porsche-sønnen Ferdinand Alexander, «Butzi», som hele veien er omtalt som ansvarlig for 911-fasongen.
I 2014 begynte det å koke. Ingrid Steineck, vellykket barnelege og datter av Erwin Komenda, innkalte til pressekonferanse i Stuttgart med tema: «Porsche svindel» der hun ga offentligheten innblikk i hennes oppfatning av 911 DNA-en.
Det kom blant annet frem at Porsche hadde nektet familien adgang til husets omfattende arkiver. Steinecks advokat snakket om ankomstforbud.
Så ble det noen rettssaker, blant annet kunne en høy rettsinstans i Braunschweig slå fast at arvingene ikke hadde noen krav på Volkswagen. Da den ble tegnet var Komenda ansatt hos Porsche, og intellektuell eiendom ble åpenbart tolket annerledes den gangen.
Så trodde vel de fleste av oss at saken bare levde gjennom arvingens egen hjemmeside der det pøses på med mengder av pro-Komenda argumenter.
Men så viser det seg at det har vært en rettsak igjen som Steineck tapte så det suste. Hun tok den videre til Bundesgerichthof som fant noen formelle feil ved forrige saksbehandling og sendte hele saken tilbake til ny behandling i Stuttgart.
Den såkalte Oberlandgericht i Stuttgart har fått beskjed om å legge mer vekt på vitner som sier de har hørt Komenda selv fortelle om hva som er hans på 911.
Komenda døde i 1966 – to år etter at 911 dukket opp, så han hadde åpenbart god tid på å fortelle alle som ville høre, hva han syntes om det nyeste Porsche produktet.
Den interessante for sånne som oss med saker som dette er at det hele tiden dukker opp nye dokumenter og nye historier.
Uansett utfall er det ingen som vil påstå at 911 og Komenda er uinteressante i bilhistorien.