-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hvem designet 911?
Datteren til Erwin Komenda gir seg ikke. Hun påstår at faren hadde fortjent noen millioner for 911-linjene. Nå har en dommer gitt henne halvveis rett.


Den originale 911 foran et antall 356:
To argumenter er fakta:
Erwin Komenda var ansatt hos Ferdinand Porsche og ga former til en rekke av hans viktigste modeller. Helt opp til 356. OG: det er Porsche-sønnen Ferdinand Alexander, «Butzi», som hele veien er omtalt som ansvarlig for 911-fasongen.
I 2014 begynte det å koke. Ingrid Steineck, vellykket barnelege og datter av Erwin Komenda, innkalte til pressekonferanse i Stuttgart med tema: «Porsche svindel» der hun ga offentligheten innblikk i hennes oppfatning av 911 DNA-en.
Det kom blant annet frem at Porsche hadde nektet familien adgang til husets omfattende arkiver. Steinecks advokat snakket om ankomstforbud.
Så ble det noen rettssaker, blant annet kunne en høy rettsinstans i Braunschweig slå fast at arvingene ikke hadde noen krav på Volkswagen. Da den ble tegnet var Komenda ansatt hos Porsche, og intellektuell eiendom ble åpenbart tolket annerledes den gangen.
Så trodde vel de fleste av oss at saken bare levde gjennom arvingens egen hjemmeside der det pøses på med mengder av pro-Komenda argumenter.
Men så viser det seg at det har vært en rettsak igjen som Steineck tapte så det suste. Hun tok den videre til Bundesgerichthof som fant noen formelle feil ved forrige saksbehandling og sendte hele saken tilbake til ny behandling i Stuttgart.
Den såkalte Oberlandgericht i Stuttgart har fått beskjed om å legge mer vekt på vitner som sier de har hørt Komenda selv fortelle om hva som er hans på 911.
Komenda døde i 1966 – to år etter at 911 dukket opp, så han hadde åpenbart god tid på å fortelle alle som ville høre, hva han syntes om det nyeste Porsche produktet.
Den interessante for sånne som oss med saker som dette er at det hele tiden dukker opp nye dokumenter og nye historier.
Uansett utfall er det ingen som vil påstå at 911 og Komenda er uinteressante i bilhistorien.