-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Celica og MR2 pensjoneres
I USA har Toyota fortalt at de nå skal avslutte produksjonen av Celica og MR2. Publikum er åpenbart ikke der lenger, og dermed avsluttes to meget spennende kapitler i Toyotas historie. Celica var den første Toyotaen som forsøkte å være spennende, MR2 var et eksotikum for folk flest.
Det er ikke usannsynlig at Toyota lærte litt av Volkswagen også her. Da VW begynte å selge Karmann Ghia som et supplement til den vanlige Bobla, endret VW-imaget seg radikalt. Det var nok noe liknende Toyota ønsket, og til dels oppnådde med Celica i starten.
Det er også viktig å huske på at da hadde Toyota forsøkt å skaffe seg litt sportsbilkred med GT 2000 (Yamaha-bygd James Bond bil). Celica var en slags alle-manns oppfølger av den. Gjennom 70-årene fikk den litt mer sexy Mustang-preg og ble sågar fadder til en enda tøffere modell: Supra.
I 1980 ble Celica forhjulsdrevet og med etterhånden 200 turbohester gjennom forhjulene, begynte bilen å bli en virkelig håndfull. Den siste redesignen kom i 2000, men uten særlig masse fanfare. Bilen er ganske speisa den, og har meget kompetente spesifikasjoner og prestasjoner, men det er akkurat som om fabrikken allerede da hadde bestemt at dette skulle være det siste arket i denne boken.
MR2, eller Mr. To, dukket opp midt i 80-årene. Ganske overraskende at en masseprodusent skulle bygge en juvel av en midtmotor-sportsbil. Den hadde førsteklasses reaksjoner, var en virkelig sportsvogn, til og med i den forstand at den var i stand til å bite tilbake dersom du ikke behandlet den med respekt. Originalspesifikasjonene fortalte om så smale dekk at bilen virkelig kunne stilles opp, men det ble ødelagt av svært mange som måtte ha fete hjul. Det ødela det meste. Hvilket en kompis som den gangen jobbet i Bellona oppdaget. Han hadde smale hjul, og den mest slitne, oljespyende motoren jeg noensinne har møtt med Toyota på topplokket. Kombinasjonen av Bellona og dette monstret ga meg fornyet tro på ungdommen.
Etter et underlig produksjonsopphold over flere år dukket en ny MR2 opp igjen i 2000. Samme lekre chassis med motoren i midten og ytelse nok (og lav nok pris) til å tilfredsstille de fleste. Men de fleste vet ikke om det, slik at salget både av denne, og av Celica, har sunket sterkt de siste årene.
Det skal bli spennende å se hva Toyota kommer med i stedet. For de har vel fremdeles ambisjoner om å være til stede i alle segmenter?