Strid om VW-logo

Helt fra tidligste morgen har Volkswagen vært opptatt med rettssaker som har dreid seg om plagiat. Tatra var imidlertid en av de få som vant frem med slike beskyldninger. Nå pågår det en sak som dreier seg om logoen.

Publisert Sist oppdatert

Det er den 85 år gamle Nikolas Borg, fra Tyrol i Østerrike, som hevder at han som ung grafiker fikk et oppdrag av den tyske Reichsarbeitsministeren. Oppdraget var ganske greit: lag en logo for den tyske KdF-bilen.

Fritz Todt var ikke bare Riksarbeidsminister, han var også sjef for det nazistiske landeveisvesenet, som bygde motorveier og som hadde spesiell interesse av en tysk massemotorisering. At han har vært så sterkt involvert i VW at han også kunne dele ut slike oppdrag, er helt klart.

Borg, som også har svenske aner, forteller at han gjorde flere utkast med en V oppå en W, at han sendte dem til fabrikken og fikk løfterike svar om at ”så snart den endelige seieren er på plass skal hans logoer komme i bruk. Men helt tilfeldig hadde han oppdaget sin logo på en Kübelwagen allerede i 1943, skriver han i dokumenter som ligger til grunn for at det åpenbart blir en rettssak av dette, den skal starte den 6. juli, i Wien.

VW sier på sin side at logoen var i bruk allerede i 1938 og at de ikke aner hvem som tegnet den, men at de overtok den fra Ferdinand Porsches konstruksjonskontor, der hele Bobla i sin tid kom fra.

Borg og hans advokat sier at denne saken ikke dreier seg om en eneste Euro. Det er anerkjennelsen den gamle mannen vil ha. ”Det han ønsker er at den historiske sannhet kommer på plass”, sier hans advokat.

Powered by Labrador CMS