-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bompenger i London
Veiavgift i Tyskland
I Norge reagerer vi ikke lenger på nye veiprisingsforslag. Andre steder vekker de sterke følelser. I London kjemper de en kamp, i Tyskland en helt annen.
Samtidig avviste dommeren en klage fra Kensington der det ble påstått at planen måtte gjennomgå en ny juridisk behandling. Høyesterett slo fast at Londons borgermester hadde handlet helt korrekt hele veien.
Utgangspunktet for planen er at trafikk-kork i sentrale London koster 5 milliarder pund pr. år. Ved å legge en avgift på 5 pund på hver bil som kjører inn i området mellom kl. 07 og 19, regner man med å kutte trafikken med 25%, kø-skadene vil reduseres med 15% og avgiften vil innbringe 150 millioner pund hvert år.
Det blir ingen fysiske bommer, i stedet skal kameraer lese av registreringsskilt – også UK har fått de samme ekle typene som vi har nå, som er meget enklere å lese optisk enn de gamle – og holde dem opp mot betalte avgifter. Bøter opp til 80 pund for dem som blir tatt i juksing.
I Tyskland går det den andre veien. Der har Samferdselsdepartementet presset på for å få fart på arbeidet med å gjøre landets motorveier såpass elektroniske at man kan hente inn avgifter fra lastebiltrafikken der.
Det var Telekom og Daimlerchryslers elektroniske arm som fikk oppdraget med å bygge ut systemet. (Til stor glede for MAN- kanskje – en rekke tyske lastebiloperatører har sverget på at de skal aldri røre et produkt fra forreder-firmaet mer) med Ferrari-sponsor Vodafone som en ikke spesielt happy anbudstaper.
Så nå har Vodafone, eller Ages Maut System som det aktuelle selskapet deres heter, klaget over bud-formalitetene til det tyske kartellamtet. Sannsynligvis bør man bruke litt tid på å behandle klagen for dersom Vodafone ikke er fornøyd med den, kan de klage videre til EU.
Og nå viser den tyske regjeringen en flik av hva dette virkelig handler om. Dersom utbyggingen av dette 1 milliard Euro dyre systemet blir forsinket, er det ikke enda mer korka motorveier vi risikerer, nei. Det vil i så fall gå ut over neste års statsbudsjett har Kartellamtet fått beskjed om.
Takke for det – beregninger tyder på at det satellitt-baserte systemet kan skaffe så meget som 3,5 milliarder Euro til statskassen – hvert år. Klart det haster.