-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Dethleffs forslag til elbobil
Også bobilprodusenter må forholde seg til strengere utslippsregimer. På nylig avholdte Düsseldorf Caravan Salon viste de at e-mobilitet er mulig selv for bobil-entusiaster.
Dethleffs kaller sitt forslag til utslippsfri bobil for e.home. I tillegg til tre store batteripakker, hver med en kapasitet på 76 Ah, sørger 31 kvadratmeter solceller for å generere strøm så lenge bilen befinner seg i sollys.
Solcellene har en kapasitet på tre kilowatt, og i tillegg til å dekke forbruket mens man camper, bidrar de til opplading av batteripakkene. Selvsagt kan også bilen lades via kabel.
Bilen er bygget på et Iveco chassis, men en 80 kW (107 hk) elmotor erstatter den tradisjonelle dieselmotoren.
Dethleffs antyder en mulig rekkevidde på opp mot 280 kilometer etter den europeiske NEDC-standarden, men sier også at det nok er mer realistisk å snakke om en praktisk rekkevidde på drøye 165 kilometer for en ferdig utstyrt og pakket bil. Det blir nok i snaueste laget for mange.
De sier videre at batteripakken har en levetid på rundt 250.000 kilometer og kan lades 1500 ganger før den forringes.
Flere tiltak er gjort for å holde strømforbruket så lavt som mulig, blant annet ved å benytte materialer som kan absorbere varme og frigjøre denne når temperaturen synker.
Infrarøde paneler i gulv, vegger og møbler bidrar også til behagelig kima for de som befinner seg i bobilen.
Dersom du ønsker å se hva som rører seg på campingvogn- og bobilfronten, bør du legge turen til Lillestrøm 14.-17. september. Da arrangeres Caravanmessen som i år fyller hele messeområdet.