-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Dethleffs forslag til elbobil
Også bobilprodusenter må forholde seg til strengere utslippsregimer. På nylig avholdte Düsseldorf Caravan Salon viste de at e-mobilitet er mulig selv for bobil-entusiaster.
Dethleffs kaller sitt forslag til utslippsfri bobil for e.home. I tillegg til tre store batteripakker, hver med en kapasitet på 76 Ah, sørger 31 kvadratmeter solceller for å generere strøm så lenge bilen befinner seg i sollys.
Solcellene har en kapasitet på tre kilowatt, og i tillegg til å dekke forbruket mens man camper, bidrar de til opplading av batteripakkene. Selvsagt kan også bilen lades via kabel.
Bilen er bygget på et Iveco chassis, men en 80 kW (107 hk) elmotor erstatter den tradisjonelle dieselmotoren.
Dethleffs antyder en mulig rekkevidde på opp mot 280 kilometer etter den europeiske NEDC-standarden, men sier også at det nok er mer realistisk å snakke om en praktisk rekkevidde på drøye 165 kilometer for en ferdig utstyrt og pakket bil. Det blir nok i snaueste laget for mange.
De sier videre at batteripakken har en levetid på rundt 250.000 kilometer og kan lades 1500 ganger før den forringes.
Flere tiltak er gjort for å holde strømforbruket så lavt som mulig, blant annet ved å benytte materialer som kan absorbere varme og frigjøre denne når temperaturen synker.
Infrarøde paneler i gulv, vegger og møbler bidrar også til behagelig kima for de som befinner seg i bobilen.
Dersom du ønsker å se hva som rører seg på campingvogn- og bobilfronten, bør du legge turen til Lillestrøm 14.-17. september. Da arrangeres Caravanmessen som i år fyller hele messeområdet.