-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Euro NCAP-stjernesmell med mye ros og litt ris
Den europeiske testorganisasjonen Euro NCAP er tilfreds med at både Mercedes-Benz C-klasse, Volvo C40, Kia EV6 og VW Multivan oppnådde fem stjerner i seneste testrunde.
Euro NCAP har offentliggjort resultatene fra seneste testrunde med fem stjerner og toppscore til Kia EV6, Mercedes-Benz C-klasse, VW Multivan og Volvo C40. Stellantis-fetterne Opel/Vauxhall Astra og Peugeot 308 måtte nøye seg med fire stjerner.
Euro NCAP er tydelig i vurderingen av bilene:
Sjette generasjon Opel/Vauxhall Astra og tredje generasjon Peugeot 308 er begge basert på Stellantis EMP2-plattformen og scorer, ikke overraskende, veldig likt på alle fire vurderingsområdene.
Både offset-testen og kollisjonstestene viste marginal brystskadebeskyttelse for gjennomsnittlige mannlige og små kvinnelige sjåfører, og ingen av bilene var utstyrt med en senterkollisjonspute for kollisjonsbeskyttelse på motsatt side, et mottiltak som blir stadig mer vanlig på moderne biler.
Begge bilene tilbyr massevis av teknologi for å unngå kollisjoner, men inkluderer ikke noen av de siste fremskrittene som er introdusert på markedet. Bilenes firestjerners karakterer gjelder også for deres ladbare varianter.
Alle femstjernebilene i denne testserien viste utmerket kollisjonsbeskyttelse, med score på 90 prosent eller mer, sammenlignet med 76 og 80 prosent for Stellantis-bilene.
Bilene viste gjennomgående gode resultater også for beskyttelse av barn som passasjerer.
De største forskjellene mellom EV6, C-klasse, C40 Recharge og Multivan finner vi i VRU-beskyttelsen der C-klassen, utstyrt med et aktivt panser, overgår KIA EV6 med betydelig margin.
På generell assistanseteknologi kom Volvo C40 Recharge ut på topp. Til tross for den bokspregede formen, leverte VW Multivan et solid allroundresultat på nivå med de andre bilene som ble testet.
Mercedes-Benz Car-to-X Communication, som er en del av Mercedes-me-tjenesten, gir Euro NCAP Advanced-belønning. Systemet bruker data fra andre kjøretøy for å gi tidlig varsling via skybasert tjeneste om potensielle farer i bilens nærhet før de ellers er mulig å oppdage.
Euro NCAP har så langt i år offentliggjort test av 14 biler hvor ni har endt opp med fem stjerner og fem med fire stjerner.