-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fart og førerfeil dreper
Statens vegvesen har i dag lagt frem fersk statistikk over utviklingen av trafikkulykker. Ikke uventet er høy fart og førerfeil viktige ulykkesårsaker.

Grundig analyse
En dybdeanalyse av trafikkulykkene viser at i nesten 7 av 10 dødsulykker har ulike forhold knyttet til fører vært dominerende årsak. I over halvparten av dødsulykkene har farten vært for høy.
Dette viser Statens vegvesens omfattende ulykkesanalysearbeid. Tirsdag overleverte vegdirektør Terje Moe Gustavsen rapporten for 2007 og en foreløpig analyse av årets 11 første måneder til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.
- I kampen mot trafikkdøden er kunnskap viktig. Derfor er vårt ulykkesanalysearbeid viktig. Vi rykker ut og gransker alle dødsulykker. Dette er grunnlaget for tiltak og utgjør vårt fakta- og kunnskapsgrunnlag, sier vegdirektøren.
Et klart utviklingstrekk det siste året har vært en dramatisk økning i dødsulykker blant de yngste bilførerne mellom 18-24 år – en økning fra 35 i de ti første månedene i 2007 til 54 i 2008.
Møteulykker dominerer
Ved inngangen til desember i år hadde 236 mistet livet i vegtrafikken. Vegvesenets analyser avdekker at møteulykker og utforkjøringsulykker dominerer i 2008.
35 prosent av alle trafikkdrepte mistet livet i en møteulykke, mens 33 prosent var innblandet i en utforkjøring. 10 prosent av de drepte var fotgjengere. Fortsatt er menn og unge bilførere dominerende i statistikken. Nesten halvparten av alle som mister livet i bil bruker ikke bilbelte.
- Dette viser at vi må målrette vår innsats mot det som hjelper. Farten må ned, belte må på. Vi må fortsette arbeidet med midtrekkverk for å forhindre møteulykker. I tillegg må vi arbeide systematisk med å ordne opp med medvirkende faktorer knyttet til vegen og vegmiljø – som sideterreng, linjeføring, kryssutforming, sikthinder og vegbelysning, sier Terje Moe Gustavsen.
Årsakene gjentar seg
Mens 2008-analysen er foreløpig, er den nasjonale analysen for 2007 klar. 233 personer mistet livet fordelt på 209 ulykker.
42 prosent mistet livet i møteulykker i 2007, mens 33 prosent av ulykkene var utforkjøringsulykker. 11 prosent var fotgjengerulykker, mens kryssulykker sto for sju prosent og fem prosent som en følge av kjøretøy i samme kjøreretning.
Også i 2007 var manglende førerdyktighet og fart dominerende. I 52 prosent av dødsulykkene var farten høyere enn fartsgrensen eller høyere enn forholdene skulle tilsi. Lite erfaring eller kunnskap hos bilfører er antatt å være medvirkende faktor i 66 prosent av alle dødsulykkene. I tillegg viser analysene at i 22 prosent, var det kjøring i ruspåvirket tilstand.
- Granskningen er klinkende klar. I 1 av 5 ulykker har fart vært den direkte årsaken til ulykken, mens i over halvparten av alle dødsulykker på norske veger, har fart vært en medvirkende årsak, sier vegdirektøren.
Vegrelaterte forhold
Analysen for 2007 viser at i en rekke av ulykkene, kan vegrelaterte forhold ha medvirket til ulykken eller ulykkens omfang. Glatt føre i en kombinasjon med for høy hastighet, kan ha vært en medvirkende faktor i 18 prosent av ulykkene.
- Vanskelige føreforhold, vegens linjeføring og mangelfull skilting og oppmerking, er de viktigste faktorene. Vegen i seg selv er sjelden dominerende årsak, men er med på å avgjøre utfallet når ulykken først er ute. Her brukes også våre ulykkesanalyser aktivt for tiltak både på kort og lengre sikt, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Kilde: Statens vegvesen
Foto: http://www.freefoto.com/