Hino blir mer Toyota

Japansk lastebilindustri er inne i en strukturforandring for tiden. Volvo har gitt opp å finne en plattform hos Mitsubishi, i stedet blir det et Mercedes/Fuso partnerskap. Volvo står for tiden adskillig nærmere Nissan Diesel. Og nå fester Toyota grepet rundt Hino.

Publisert

Toyota gjorde det klart at grunnen til at de går inn som majoritets-eier er at de vil forberede Hino på å møte en global konkurranse-situasjon, og at de dermed i større grad kan være med på å lappe sammen regnskapet til lastebilfabrikken. Utviklingen er allerede på riktig vei, fra et tap på 21,8 milliarder yen i forrige forretningsår (slutt i utgangen av mars), regner de med rundt 10 minus milliarder for det siste.

For Toyota går det antagelig ikke raskt nok, de liker ikke datterselskap som ikke tjener penger, så en av Toyotas visepresidenter vil bli satt inn som ny president hos Hino ved generalforsamlingen i juni.

På spørsmål om det nå var mer eller mindre sannsynlig at Hino ville knytte seg til en utenlandsk lastebilprodusent, gikk svaret i retning av: ”Vi vil fremdeles kunne velge fritt om vi vil inngå allianser. Vi er ikke avhengige av å være uavhengige. Men det betyr ikke at vi har noe nytt å fortelle”.

En mulig allianse kan være Isuzu. Toyota og GM har gode forbindelser fra før, og skakkjørte Isuzu kunne ha godt av en sterk strategisk partner som forstod dem. GM ble ganske muggen da det plutselig ble kjent at i stedet for å tape 19 milliarder yen i siste regnskapsår, vil tapet bli 67 milliarder, mer enn tre ganger så høyt.

Powered by Labrador CMS