-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
McLaren går i svart
Allerede nå, tre år etter at de forsiktig begynte å selge superbilen P1, har McLaren to biler i katalogen, en på beddingen – og tjener penger!

McLaren Automotive, som dette dristige initiativet heter, startet egentlig som McLaren Cars for nøyaktig 25 år siden.
Deres første bil vare gatebilen F1, som fremdeles er benchmark for denne type hyperbiler. Biler du kan kjøre på landeveien til Le Mans, endre litt uttapå, vinne løpet, og kjøre hjem igjen med.
Så gjorde de et par biler sammen med Mercedes. SLR McLaren er vel den best kjente.
Så begynte altså starten på det nye eventyret med P11 – som prosjektet het. Den dukket først opp som et spionbilde i Car Magazine, så viste fabrikken den i 2009 og den kom i salg i 2011 – midt i Ferrari/Lambo land. Og solgte!
La det også være nevnt at McLaren hadde ikke gjort noen kjappe, da de kalte prosjektet P11, de var faktisk kommet så langt. For sammen med Mercedes hadde de også gjort noen prosjekter som het O8, P9 og P10. Så tellemåten er korrekt.
Derfor er det P 13 vi venter spent på nå, og den er vel den mest dristige. For mens P11 – som altså ble døpt 12C - gikk i strupen på mellomsjiktet hos Ferrari og Lambo, gikk P1 (som altså ble navnet på P12) rett mot toppsegmentet. 650S (det skal ikke være lett) var en utvikling av 12C, med sterke trekk av P1 og er en slags Scuderia 12C.
Det har åpenbart ikke vært gratis å utvikle disse, og samtidig få P13 – som altså skal konkurrere direkte mot Porsche 911 (de er ikke beskjedne disse folkene) – samtidig som de bygger opp en skikkelig organisasjon. 50 forhandlere ved inngangen til 2014, 72 på slutten av dette året – målet er litt over 100 i 2018.
Financial Times kan fortelle at de har sett interne dokumenter som viser at omsetningen i fjor hadde endt på 285,4 millioner pund – foran budsjettet, og at det allerede nå hadde gitt en netto fortjeneste på 4,5 millioner.
Avisen siterer videre to ikke-navngitte ansatte på at omsetningen skal ende på 500 millioner i år og 750 millioner om to år.
Mike Flewitt, sjefen for Automotive, blir intervjuet og sier at fortjenesten kommer til å øke, samtidig som man legger 80 million pund inn i forskning og utvikling i år, opp fra 70 i fjor. Han forteller også at de skal øke antall ansatte med 20 % - opp til 1200 personer – de aller fleste i England.
Det har nok med øket produksjon av den nye P 13 å gjøre, for det er sannsynlig at den vil bli like håndbygget som de andre. Det er ikke en robot i miles omkrets.
Mike Flewitt og bilene hans er et praktbevis på at det er mulig å bevege seg inn i løvens hule uten å bli skadd. Men han bekrefter også at han følger en av hovedreglene til sjefsløven:
- Jobben min er å gjøre dette til en levedyktig operasjon. Men vi må ikke levere for mange. Dette er ikke et volum-marked. Vi må være ganske forsiktige».
Som å høre Ferraris Montezemolo.
I dag produseres det ca. 7 biler om dagen ved fabrikken i Woking, og 92 prosent av produksjonen eksporteres.