Tatra 700

Tatra 700

Tatra 603

Tatra 603

Tatra på tur

Når en sommerferie starter med ferjetur Oslo-København i 30 pluss og skyfri himmel, kan man vel knapt tenke seg en bedre ouverture for det som skal være årets 3 høydepunkt-uker. Men i år ble ferie-introen enda bedre enn som så.

Publisert Sist oppdatert

I slike øyeblikk får familien bare greie seg selv. Tatra er ikke hverdagskost på norsk jord. Her skulle kameraet fram og eieren, som var i ferd med å dra av utallige reklamestickers, avtvinges uttalelser om både bilen og hva den hadde hatt her å gjøre.

Heldigvis var ikke intervjuobjektet utpreget uvillig. Han var både sønn av klassevinneren i Marathon de la Route (alias Spa-Sofia-Liege) i 1967, for øvrig med akkurat denne bilen, primus motor i noe som kalles ”Tatra 603 Team”, og selvstendig næringsdrivende med forretningskontakter i Trondheim. Derfor hadde han selvsagt pleiet kontakten sin ved å stille med klenodiet sitt i årets Rally Trøndelag – og selv fått mest mulig moro ut av turen.

Noen data om bilen: Det dreier seg i utgangspunktet om en ”standard 603 med luftkjølt V8 hekkmotor i beste Porsche 911-tradisjon (heeeelt bakerst), men med 4-dørs og opprinnelig 6-seters karosseri. I 1966 tok Tatra-teamet de tre første plassene i sin klasse i det avsindig krevende Marathon de la Route, og i 1967 ønsket de å gjenta suksessen. Det endte med ny dobbel klasseseier samt 4. og 5. plassen totalt.

For å få til dette var bilen både trimmet og lettet – de opprinnelige 105 hestene var blåst opp til 170 ved hjelp av 4 doble webere, ormebol eksosanlegg og mer effektiv varmeavledning. 5 gear forover erstattet 4, Dunlop-Girling skivebremser ble parkert på alle hjul, sofaen foran ble fjernet til fordel for to individuelle seter og alle ikke-bærende karosserideler ble støpt i polyester. Grunnet reglementet måtte Tatra lage en ny ”kassett til frontlyktene for å skille dem lenger fra hverandre enn før – og denne fronten ble innført på seriemodellen året etter. Oransje og svart var 1967-fargene til Tatras fabrikkteam, som fant på nye fargekombinasjoner år etter år.

”The noise is just beautiful”, bedyrer eieren, som etter litt trygling fra vår side går med på å fyre opp jernet, midt på kaia og med alle 4 trompetene der bak i brysthøyde. Gjentagne forsøk gjøres av både ham og medhjelperen, men batteriet har ganske enkelt ikke juice nok. Der glapp nok den eneste sjansen i vårt liv…

Hjemme i Slovakia (for det er der bilen kommer fra) praktiserer Tatra 603 Team også mye baneracing med en avsindig trimmet utgave av Tatra 700 - den siste Tatra-personbilen som det kun ble bygget 200 stykker av på 1990-tallet, og som gir både M-BMWer, Alfa Velocer og desslike en himla oppgave å bryne seg på når den en sjelden gang slippes løs for – skal vi si ”full musikk”?

Og hva med ferien etterpå? Å, den ja….

Powered by Labrador CMS