-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tatra på tur
Når en sommerferie starter med ferjetur Oslo-København i 30 pluss og skyfri himmel, kan man vel knapt tenke seg en bedre ouverture for det som skal være årets 3 høydepunkt-uker. Men i år ble ferie-introen enda bedre enn som så.
I slike øyeblikk får familien bare greie seg selv. Tatra er ikke hverdagskost på norsk jord. Her skulle kameraet fram og eieren, som var i ferd med å dra av utallige reklamestickers, avtvinges uttalelser om både bilen og hva den hadde hatt her å gjøre.
Heldigvis var ikke intervjuobjektet utpreget uvillig. Han var både sønn av klassevinneren i Marathon de la Route (alias Spa-Sofia-Liege) i 1967, for øvrig med akkurat denne bilen, primus motor i noe som kalles Tatra 603 Team, og selvstendig næringsdrivende med forretningskontakter i Trondheim. Derfor hadde han selvsagt pleiet kontakten sin ved å stille med klenodiet sitt i årets Rally Trøndelag – og selv fått mest mulig moro ut av turen.
Noen data om bilen: Det dreier seg i utgangspunktet om en standard 603 med luftkjølt V8 hekkmotor i beste Porsche 911-tradisjon (heeeelt bakerst), men med 4-dørs og opprinnelig 6-seters karosseri. I 1966 tok Tatra-teamet de tre første plassene i sin klasse i det avsindig krevende Marathon de la Route, og i 1967 ønsket de å gjenta suksessen. Det endte med ny dobbel klasseseier samt 4. og 5. plassen totalt.
For å få til dette var bilen både trimmet og lettet – de opprinnelige 105 hestene var blåst opp til 170 ved hjelp av 4 doble webere, ormebol eksosanlegg og mer effektiv varmeavledning. 5 gear forover erstattet 4, Dunlop-Girling skivebremser ble parkert på alle hjul, sofaen foran ble fjernet til fordel for to individuelle seter og alle ikke-bærende karosserideler ble støpt i polyester. Grunnet reglementet måtte Tatra lage en ny kassett til frontlyktene for å skille dem lenger fra hverandre enn før – og denne fronten ble innført på seriemodellen året etter. Oransje og svart var 1967-fargene til Tatras fabrikkteam, som fant på nye fargekombinasjoner år etter år.
The noise is just beautiful, bedyrer eieren, som etter litt trygling fra vår side går med på å fyre opp jernet, midt på kaia og med alle 4 trompetene der bak i brysthøyde. Gjentagne forsøk gjøres av både ham og medhjelperen, men batteriet har ganske enkelt ikke juice nok. Der glapp nok den eneste sjansen i vårt liv
Hjemme i Slovakia (for det er der bilen kommer fra) praktiserer Tatra 603 Team også mye baneracing med en avsindig trimmet utgave av Tatra 700 - den siste Tatra-personbilen som det kun ble bygget 200 stykker av på 1990-tallet, og som gir både M-BMWer, Alfa Velocer og desslike en himla oppgave å bryne seg på når den en sjelden gang slippes løs for – skal vi si full musikk?
Og hva med ferien etterpå? Å, den ja .