-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Skulle bli neste i8
BMW-hemmelighet inn bakdøren
Av og til får en designer lov til å fortelle en hemmelighet eller tre. Som BMWs sjefdesigner Domagoj Dukec nå gjør på sin Insta-konto.
En skisse og et par fotografier av noe vi aldri har sett før blir ganske morsomt. Selv om objektet nå er mange år gammelt, og åpenbart dødt som en sild.
i16 heter den – «og jeg var selv med på den» skriver Dukec.
Han beskriver den som en bil som skulle bygges på strukturen til i8 som fort kunne blitt den andre modellen i historien bygget som en spesialmodell fra M Performance. Den første var Giugiaros M1fra 1978.
Han forteller også at denne ble utviklet fra M Next konseptet som ble vist i Frankfurt i 2019 – den utstillingen jeg kalte et Grill Party for det var da BMW hadde bestemt seg for ikke å bestemme seg for hvordan grillen skulle se ut fremover.
Disse skissene til Dukec viser at han var forholdsvis moderat sammenliknet med for eksempel Concept 4 som også ble vist der.
Fremtidig klassiker
«i16 hadde alt som skulle til for å gjøre den til en fremtidig klassiker» skriver Dukec i dag, «med en mengde grep som gjorde designen fremtidsrettet.»
«På mindre enn 12 måneder var den helt klar, innvendig og utvendig, men der vi jobbet og pushet og pushet, valgte verden en annen vei i 2020 og vi måtte stanse hele prosjektet».
Det er ikke første gang designere må begrave et fremtidig favoritt-barn, men livet går videre – det er alltid et nytt rett rundt hjørnet.
Det er derimot ikke alltid vi får et såpass godt glimt av hva som kunne ha vært. Og jeg personlig hadde ikke sagt nei takk til enda et ekte medlem av den spennende i3/i8-familien – noe av det smarteste 2000-tallet har frembragt så langt.
PS!
Men så dukker det følgende opp i kommentarfeltet:
«Was a real pleasure to design this car with you @domagoj.dukec. One to be proud of!💪 nathanhaetty's»
Nathan Haetty er en fransk kunstner som gjør stylingoppdrag på overklasse-biler. Dersom han virkelig var med på å designe i16, er det med andre ord mye mer historie å hente.
Aldri en kjedelig stund rundt disse designerne.