-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Hybrid superbil
BMWs hybride superbil kommer stadig nærmere samlebåndet. Heldigvis ser den ut til å beholde de fleste trekk fra konseptbilen.
Like sikkert som at trekkfuglene drar sydover på vinteren, kommer bilprodusentene nordover for å teste nye modeller under nordiske forhold. I dette tilfellet er det nok svært interessant å sjekke hvordan batteriene oppfører seg i kulda.
Det er nemlig BMWs hybride superbil – i8 - våre fotografer har fanget inn her. Den er basert på konseptbilen Vision EfficientDynamics, men nå er det produksjonsutgaven BMW tester ut.
Etter å ha deltatt på en presentasjon av i-serie i fjor sommer, vet vi at denne skal på markedet mot slutten av 2013, og at den får kombinasjonen bensin- og elmotor.
2+2
BMW i8 blir en sportsbil med 2+2 seter og spreke ytelser, som null til hundre på 4,6 sekunder og potensiell toppfart på 250 km/t.
Det er gjort en rekke tiltak for å holde vekten på et minimum – blant annet blir i-serie de første masseproduserte biler med karosseri i karbonfiber.
Forbrenningsmotoren varter opp med drøyt 220 hester, mens elmotoren sper på med ytterligere 130. Førstnevnte driver bakhjulene mens elmotoren trekker forhjulene.
Både og…
I normale tilfeller jobber de to motorene parallelt, da har BMW målt snittforbruket (etter europeisk standard) til 0,27 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 66 gram per kilometer.
LES OGSÅ: BMWs elektriske 1-serie på veien
Enten eller…
Bilen kan også kjøres bare på bensinmotor eller bare elektrisk – i sistnevnte tilfelle er rekkevidden begrenset til ca. 35 km under det BMW definerer som «normale» forhold. Det er det neppe der de tester nå for tiden.
Prisen vil begrense utbredelsen av BMW i8 – det snakkes om en prislapp på ca. 1,2 millioner kroner eksklusiv avgifter. På den annen side vil den få vesentlig lavere avgifter enn biler med mer konvensjonelt CO2-utslipp i det norske avgiftssystemet, så noen vil nok fristes.