-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Mercedes på steroider
Travle dager hos Brabus
Brabus har åpenbart forberedt seg på stort innrykk. De forteller i hvert fall om tre nye modeller.
Nå vet vel hele verden at ny Brabus betyr Mercedes i bunnen. Og her er det i to av tilfellene G-modellen som er utgangspunktet.
Når jeg sier at den minst ekstreme er en sekshjuling med 800 hester, kan du selvfølgelig lure på hva den mest ekstreme byr på.
Ikke flere hjul, heldigvis, men enda flere hester.
Seks hjul
La oss ta XLP 800 6x6 Adventure først. Twin turbo V8-motoren fra AMGs G63 er pustet på slik at den nå gir 800 hk og 1000 Nm. Nulltilhundre på 5,8 og toppfarten begrenset til 210 – det er tross alt ganske grove terrengdekk du finner på de seks hjulene.
Karosseriet er Brabus’ eget – en firedørs pickup som debuterte på Genève-utstillingen i 2020. Lang nok til å få plass til enda en drevet aksel der bak.
Vær sikker på at dette er mye mer enn bare posering, det er seriøse off-road egenskaper her med bakkeklaring på nesten 50 cm og dekktrykk-regulering mens du er underveis.
Brabus har også kuttet og skrudd en del, slik at forhjulsopphengningen nå er uavhengig, men fremdeles basert på den stive portalakselen fra Mercedes.
Og siden alle akslene er modifisert i forhold til originalen har Brabus bygget sine helt spesielle felger for å møte den nye geometrien og de nye kravene.
Koster å være kar
Her må du opp i € 1,1 mill. og hvis du vil ha enda 100 hk mer og til sammen 1250 Nm må du spandere ytterligere 86.000 euro.
Da kvalifiserer du nemlig for XLP 900 6x6 Superblack. Og det skal jeg si den er. Også interiøret er svart-svart med sitt «Mondial skinn» der ingen røde sømmer skal få forstyrre. Her er sømmene i diskret grått.
Den tredje og siste nyheten derfra er litt mindre massiv enn de to fjellgeitene.
Nå er vi nesten tilbake til utgangspunktet: de tidlige SL-modellene som var blant dem Bodo Buschmann (død i 2018) gjorde Brabus-navnet kjent med.
Dagens modell er basert på Mercedes-AMG SL 63 4MATIC + Roadster og har fått et nesten like komplisert navn: Brabus 750 Bodo Buschmann, og den på bildet er i tillegg Edition 1 of 25.
Kraftpakke
Motoren først: nå gir den 750 hester og 900 Nm som tar deg til 100 på 3,3 og har en turtallsperre som stopper deg på 315 km/t.
21-tommere foran, 22-tommere bak og nye aerodynamiske tilskudd til karosseriet, spesielt utviklet av Brabus i vindtunneler. Særlig front-spoileren er iøynefallende.
Det hele er 25 mm lavere enn standard, men du har løfter foran for å redde deg unna garasjeinnkjøringer og spesielt kritiske fartsdumper.
Håndverket i interiøret er sikkert av det vanlige, første klasse, og selvfølgelig er det svart hele veien. Det var slik Bobo Buschmann ville ha det.
Han ville sikkert også satt pris på de € 336.000 Brabus vil ha for denne bilen.