Subaru Legacy: Robust på alle fire

Om man er på jakt etter en familiebil med firehjulsdrift, kommer man ikke utenom Subaru. Legacy er den største personbilen fra Subaru. Den er dyr i innkjøp og billig i drift, men selv spesialister har konkurrenter.

Publisert

Legacy
Legacy

Først publisert i BIL 12 - 1996.

Traust og med et godt rykte på bruktbilmarkedet – det er Subaru Legacy i et nøtteskall. Modellen ble lansert i 1989 og tok over for den såkalte L-serien. De første modellene ble levert med enten 1,8- eller 2,2-liters motorer med henholdsvis 108 og 136 hk. Samtlige modeller hadde firehjulsdrift, men 1.8 DL hadde ikke permanent firehjulsdrift slik som de andre modellene. Bilene ble levert som sedan eller stasjonsvogn – og igjen var modellen 1.8 DL unntaket. Den har nemlig lavere tak enn de andre stasjonsvognene.

Lite servicebehov
Fra 1992 ble motoreffekten redusert på 1,8-literen. Den fikk 103 hk, mens 2,2-literen ble beholdt uforandret. En 2,0-liters motor kilte seg mellom de to modellene og bød på 115 hk. I 1994 forsvant 1,8-literen samtidig som designet ble endret og den ble 5 cm lengre.

Legacy har et nærmest plettfritt rykte som bruktbil og det er svært sjelden noen større feil med bilene. Vår testbil denne gang var en 1.8 GL 1991-modell med 160.000 kilometer bak seg. En gjennomgang av bilen viste bare små feil og mangler. Håndbremsen var litt i svakeste laget og rundt festet til den ettermonterte mobiltelefonantennen var det antydning til lakkrust. Den ene innerskjermen var litt buklete etter at eieren skulle lade batteriet. I prosessen eksploderte batteriet og syreangrepet fikk vare en stund føre eieren oppdaget hva som hadde skjedd. Ellers bar bilen preg av godt vedlikehold og det rene og oversiktlige motorrommet var en sann fryd.

Våre bruktbiltestere har heller ikke mye å utsette på bilen, hverken når det gjelder kjøreegenskaper eller økonomi. Riktignok påpeker de aller fleste at bilen godt kunne bruke litt mindre bensin – under 0,75 l/mil er det nesten umulig å komme – men generelt er bilen billig i hold. Deleprisene er høyere enn gjennomsnittlig, men det er sjelden behov for å skifte deler. Uoriginale deler og byttedeler er det nærmest håpløst å få tak i. En stor leverandør som Biltema kan ikke oppdrive en eneste reservedel til Subaru Legacy. En av våre lesere har en 2,2 GX 1990 modell som har gått 150.000 km uten å skifte eksosanlegg, batteri eller støtdempere. Bremseklossene ble først skiftet ved 100.000 km.

Lær bilen å kjenne
I våre tester har vi i første rekke kritisert motorene i Legacy-programmet. Boxermotorer oppfattes som ukurant og spesiell og når Subaru velger å ta ut svært lite effekt og moment av motorene, gjør det bare vondt verre. Spesielt har vi savnet mer dreiemoment på lavere turtall.

Firehjulsdrift har både fordeler og ulemper. Selvfølgelig bedres framkommeligheten, men på glatte, isete veier kan man oppleve uheldige bivirkninger. Subarus system (For GL/GX) er basert på et midtdifferensial som fordeler kreftene 50/50 foran/bak. På Legacy med innsjaltbart firehjulstrekk (DL) er systemet fast, mens på Legacy med automatgear bruker Subaru et tredje system – en elektronisk styrt lamellclutch som fordeler krefter etter behov. Med unntak av det siste systemet krever Subarus firehjulsdriftsystemer en viss tilvenning på glatte veier. Du bør lære bilen å kjenne slik at du kan forutsi om når det understyrer eller overstyrer.

Siden Subaru nesten utelukkende har satset på firehjulsdrift, har de ikke mange konkurrenter. Men som et resultat av en tilnærmet monopol- situasjon, i tillegg til at bilene virker svært robuste, må bruktbilprisene på Subaru Legacy karakteriseres som høye. Biler som Ford Sierra 4x4, Mazda 626 4WD, Peugeot 405 4WD og Mitsubishi Galant 4WD ligger under Subaru Legacy i pris selv om de er sammenlignbare hva størrelse og ytelser angår og har firehjulsdriftsystemer som på ingen måte ligger bak Subaru hva teknikk og egenskaper angår.

Legacy er dyr i innkjøp, men lave service-/verksteds- og forsikringsutgifter gjør den likevel til et aktuelt alternativ dersom man er på jakt etter en rommelig familiebil med firehjulsdrift. Husk likevel å sjekke konkurrentene. 20.000 kroner spart på innkjøp av bruktbil er penger å ta med seg.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS