Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept
Buick Wildcat Concept

Buick fornyer det meste

Nå får vi heldigvis klar beskjed om at når de sier at GM skal bli elektrisk, betyr det at også Buick skal være med på det kjøret. Her er en av de to nye konseptbilene de har vist.

Publisert

De startet med det fundamentale denne gangen.

Buicks velkjente logo er tegnet helt på nytt. Nå er de tre skjoldene trukket ut i høyderetning og står ved siden av hverandre. I Kina er den nye logoen allerede i bruk på produksjonsbilene.

Det er faktisk tradisjon i denne logoen. Grunnleggeren, David Dunbar Buick, fant motivet i sitt skotske våpenskjold for 150 år siden.

Det er derimot ikke mye tradisjon i den nye amerikanske konseptbilen de har vist – bortsett fra navnet. Wildcat-navnet har vært brukt før. Men i forbausende kort tid, bare 7-8 år på 60-tallet. Det var egentlig på tide at de blåste liv i et såpass catchy navn igjen.

Det gjorde de ved hjelp av noe de sier skal bli det nye designspråket til merket. Flytende linjer, med klare kontraster underveis, som skal gi skikkelig inntrykk av bevegelse, sier Sharon Gauci – sjef for Global Buick og GMC Design.

Bare det at designsjefen også har ansvar for truck-merket GMC sier egentlig noe om at Buick ikke lenger får 100 prosent oppmerksomhet fra konsernet.

Bilen er en 2+2 coupé med linjer som ikke forstyrres av dørhåndtak, selv om sidespeil-kamera fremdeles henger på utsiden. Konveks/konkav går over i hverandre og den nydelige taklinjen gir et klart inntrykk av noe veldig sportsbil-aktig. 22-tommers hjul er også en typisk konseptbil-finte.

Det er med andre ord veldig liten sannsynlighet for at vi får se noe liknende i produksjon, akkurat som Wildcat-konseptet fra 1954 ikke akkurat ble speilet i produksjonsmodellen.

Vi kan forresten lese «Ultra Cruise» ganske lavt på bilen. Det er navnet på GMs ferskeste hands-free førerhjelp-system.

Her har vi en moderne konseptbil der dørene åpnes på vanlig vis, men det er allikevel et lite tillegg til oppskriften: taket over dørene åpner seg sammen med dem – det gjør at du kan være ganske stiv i nakken når du skal inn og ut.

Innvendig er panelene utformet som om de flyter i interiøret. Selve instrument-avdelingen er en stor, oval form der to tredeler er en eneste berøringsskjerm. Den ender foran passasjeren som ser rett inn i et stort rom med plass til ting du måtte ha med deg, eller som simpelthen bare gir et ekstra volum inne i bilen.

Du har også en ganske massiv sentral konsoll som flyter bakover fra instrument-panelet til baksetet.

Fire separate seter med effektiv bruk av akryl og børstet aluminium. Grønt teppe på gulvet og oransje setebelter.

Men hvis vi skal tilbake til virkeligheten later det til at deres første elbil blir en SUV – ikke akkurat et sports-coupé – og kommer i 2024. Innen 2030 skal alle bilene derfra være batterielektriske.

At Buick også har hentet opp et gammelt modellnavn – Electra – og registrert det igjen er ikke akkurat en bombe. Hvilken annen bilfabrikk har hatt et mer passende modellnavn begravet i sin fortid?

Powered by Labrador CMS