Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra
Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra
Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra
Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra
Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra
Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra
Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra
Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 90 hk
Foto: Trygve Bæra

Spareutgaven av Kia Cee’d SW

Kia Cee’d er på plass hos forhandlerne etter fersk plastisk kirurgi. Under logoen ”Eco Dynamics er drivstofforbruket satt i søkelyset.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Når Cee’d – Kias mest solgte modell i Norge – viser seg frem i ny drakt, handler det om både synlige og usynlige endringer. Det synlige er først fremst nye front- og baklykter og ny grill, men ved nærmere granskning ser vi at også panser og støtfanger må få tildelt nytt delenummer. Dessuten er blinklys integrert i sidespeilene.

Eco Dynamics-utgaven er utstyrt med 6-trinns manuell kasse og start/stopp-funksjon. Sistnevnte sørger for at motoren stopper automatisk hvis clutchen trås inn, giret settes i fri og clutchen slippes ut.

Så starter motoren igjen med en gang clutchen trås inn igjen – vel å merke hvis det ikke er for kaldt. Disse systemene krever en viss arbeidstemperatur for å virke. Det gjelder de fleste merkene, ikke bare hos Kia.

Hvordan er den?

Under skallet har hjuloppheng og fjæring fått en oppstrammer for å forbedre komforten, og styreresponsen skal ha blitt bedre. Det sistnevnte er nok så vidt marginalt at det er vanskelig å kjenne forskjell uten å gå direkte fra den ene til den andre utgaven.

Førermiljøet har også fått et løft, ved at rattet er utstyrt med multifunksjonsknapper og at du nå får tre valgmuligheter på innrammingen av midtkonsollen. Hittil har den bare vært i aluminium, nå kan du også velge bronse eller svart.

Bagasjerommet har et meget solid volum på 534 liter som femseter, et tall som øker til hele 1664 liter når bilen lastes til taket som toseter.

Med de grep som er gjort på Eco Dynamics-utgaven, kjører du på under halvliteren ved blandet kjøring, i hvert fall i teorien. Et CO2-tall på 119 g/km er slett ikke noe å skamme seg over.

Bør jeg kjøpe en?

Vi kjørte 1,6-liters dieselmotor med 90 hk, en motor som sannsynligvis blir bestselgeren her på berget, på grunn av prisen.

Den 6-trinns manuelle girkassen sjalter presist og harmonisk – den er langt mer behagelig enn 5-trinnskassen som fortsatt benyttes i kombinasjon med bensinmotorene. 1,6-literen kan også leveres med 115 hk i kombinasjon med enten manuell kasse eller automatgir.

Ofte er lommeboka et viktig argument for bilvalget, og vi har ingen betenkeligheter med å anbefale den minste av disse to motorene – ikke minst på grunn av at prisen spretter opp 50.000 kroner med kombinasjonen større motor og automat.

Cee’d er en kompaktklassebil som gir mye bil for pengene, og den har som kjent meget gode garantier i form av fem års garanti på hele bilen og syv års garanti på drivlinjen.

Konkurrenter: Hyundai i30, Toyota Auris, VW Golf, Ford Focus, Peugeot 308, Mazda 3, Opel Astra.

+

Lettkjørt og tillitvekkende kompakt-utfordrer i ny drakt.

-

Ikke bilen for deg som søker adrenalin-kick.

Powered by Labrador CMS