Citroën Oli
Citroën Oli
Citroën Oli
Citroën Oli
Citroën Oli

Fremtidsvisjon med bærekraft

Tradisjonen tro: radikal Citroën!

Den trykte delen av pressemeldingen til Citroëns Oli er på 20 sider. Den inneholder ingen floskler, selvfølgeligheter eller banaliteter. Et konsist speilbilde av bilen.

Publisert Sist oppdatert

Selvfølgelig kan man tro at Citroën går inn for å være annerledes. Det er uansett en vel så fortjenestefull holdning som å gå inn for å være lik alle andre.

Og når du ser disse bildene av smarte, lille, lette Oli, vil du selvfølgelig tro at her er det noen som har røyka mer enn sokkene sine.

Inntil du begynner å dypdykke.

Karosseriet av en form for kartong, utviklet sammen med BASF. Da blir det ikke så lett med myke strømlinjer.

Men, som Citroën sier om den flate, vertikale frontruten (billig i produksjon, ideell å se gjennom, sparer materialer og sparer vekt) «Hva skal du egentlig med 200 km/t?»

Dette er en virkelig demokratisk elbil. Vekk med alt det overflødige, så nå er vi nede på under 1000 kg. Og du har fremdeles utsikt til 110 km/t når du vil.

Men samtidig er det jo en bråstopp i forhold til den retningen dagens elbiler utvikler seg i.

De blir stadig større og tyngre og mer vulgære og bruker opp unødvendig store mengder av ikke bare ressurser som det er mangel på, men ressurser som det er kritisk mangel på.

Og de blir jo vanvittig dyre. Denne er konstruert for å ende på en pris i nedre B-segment.

Oppå firemeterogtjue har de bygget et idé-laboratorium ifølge designsjef Pierre Leclercq.

Han er egentlig industridesigner av typen: «Det MÅ ikke være vakkert, men det MÅ være funksjonelt».

Noen ideer har de hatt før. Dørene for eksempel, som kan byttes om, hentet fra AMI. Ved å fjerne alle antydninger av noe elektrisitetsmessig inni dem, har man bare der spart 7 kg per dør!

Eller noen av ideene er ikke ideer i det hele tatt, men bare funksjoner – som tak og panser som er helt flate. Koster ingenting i produksjon og er lette å skifte ut.

Lette å løfte også – taket veier seks kilo – fremstilt av denne finerkartongen som er mer enn sterk nok til at du kan spasere over den.

Ford bruker det samme materialet til å forsterke gulvet på F150-planet.

A pro pos truck, Oli har også truck-tendenser. Senk bakluka, og det dukker opp et skjult plan. Det er nesten en meter bredt og kan reguleres i lengderetning fra 68 til 105 cm med et håndgrep. Det er også skikkelig forsterket, med en masse surre-muligheter for sykler eller brett eller alt familien drar med seg på tur.

Og når du er ferdig med badet, kan du plugge hårtørreren inn i bilen og blåse det tørt.

Setene begynner å nærme seg de opprinnelige 2 CV-setene igjen, der et elastisk stoff – perforert så det gjør interiøret enda lysere – beviser at polstring ikke nødvendigvis er oppskriften for komfort.

80 prosent færre deler enn i et vanlig sete, forteller de.

Keep it simple, stupid – er praktisert videre på for eksempel dashbordet. Her består det egentlig av en bred bjelke som går fra den ene siden til den andre og inneholder alt. Spesielt en holder til telefonen din som blir instrumentene.

Der vises alt du trenger å vite, pluss navigasjon (telefonen er alltid a jour) og underholdning. Til sammen er det 34 deler i denne avdelingen – i en vanlig kompakt bil er det mist 75.

Men høyttalere har den – de henger på kroker der du måtte ønske å ha dem – eller du tar dem med ut på plenen.

Mengder av plass inni. Den er tross alt 190 centimeter bred og 165 høy. Mengder av oppbevaringsplass også.

Bilen er blant annet ment for å vise sirkulær økonomi på den mest bærekraftige måten – nemlig ved at produkter skal vare og ikke skiftes ut.

Og de har de fått hjelp av en rekke produsenter, BASF er nevnt, Goodyear er en annen.

Citroën fikk bygget noen hybridhjul til denne bilen, der de kombinerte det beste med stålhjul og det beste med aluminium. Og blant annet sparte 6 kg per hjul. Så kom Goodyear med sin konsept-utgave av Eagle GO.

Her er det nesten bare naturlige materialer og Goodyear spesifiserte 500.000 km levetid da de designet dette dekket.

Det betyr blant annet 11 mm mønsterdybde og to regummieringer. Dekkene er også utstyrt med sensorer som overvåker en rekke vitale helse-parametere.

«Dette er ikke Back to Basics» sier Laurence Hansen, sjef for produktutvikling, dette er «back to sunn fornuft», og lover vi skal få se noen av detaljene i den kommende C3.

Dersom denne hadde gått i produksjon i dag, ville elavdelingen sett slik ut: 40 kWt batteri med inntil 400 km rekkevidde. Ved å begrense toppfarten til 110 km/t, kan man øke effektiviteten og klare et forbruk på 10 kWt/100 km. Lading fra 20 til 80 % vil ta 23 minutter.

Sammen med Dacias Manifesto har franskmennene virkelig flyttet noen grenser denne høsten.

Powered by Labrador CMS