-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Komfort-sprinteren
AMG CLS 53 4MATIC setter du opp etter dagsformen, Sport+ på travle dager, komfort når skuldrene senkes.
Mercedes-Benz CLS seilte opp som en av fjorårets flotteste bilnyheter. Den lange, lave coupé-formede bilen står i sterk kontrakt til en av de sterkeste biltrendene om dagen; SUV-en.
Jeg savnet egentlig ikke krefter da jeg i fjor sommer kjørte 450-varianten med 367 hk, men etter å ha rattet AMG CLS 53 4MATIC+ noen dager innser jeg at det aldri kan bli nok hestekrefter.
I likhet med fjorårets testobjekt er også AMG-varianten per definisjon en «miljøbil». Den er nemlig en hybrid da den i tillegg til bensinmotoren også har elektromotorer.
Boost-funksjon
Rekkesekseren på 435 hk ligger i bunn. Ved at bilen er utstyrt med 48 volt-system får du gjennom EQ Boost-funksjonen 22 ekstra hester. Det er ikke så mye å snakke om, viktigere er at du får 250 Nm ekstra dreiemoment, slik at bilen sparker skikkelig fra. Det kommer i tillegg til momentet på 520 Nm bensinmotoren gir.
Med andre ord, AMG CLS 53 4MATIC+ er en særdeles sportslig bil som klarer sprinten 0-100 km/t på bare 4,5 sekunder. Det er raskt, med mindre det står Tesla bak på bilen du vanligvis kjører.
Det er måten bilen leverer kreftene på som er mest imponerende. De ligger alltid latent, selv om du daffer frem og tilbake til jobb.
Det er en cruiser av rang, en bil du gjerne vil kjøre langt med. Det er en real Autobahn-ekspress for direktøren som bruker en halvtime på de 10 milene til jobb.
170-200 km/t er nok behagelig transport-etappe-hastighet i denne bilen, for det er når farten passerer 100 km/t du merker hvor mye krefter du egentlig har til rådighet.
Dessverre satte norske fartsgrenser begrensningene da jeg prøvekjørte bilen, men jeg skulle svært gjerne kjørt bilen på tyske veier med fri fart.
Dagsformen bestemmer
Det fine med CLS er at du kan sette opp bilen etter dagsformen. Nærmer du deg et akselerasjonsfelt er det naturlig å vippe modus-velgeren et par hakk ned til Sport+. Da er bilen leken som få og gir maks vellyd i fra eksosanlegget. De små smellene man gjerne blir avhengig av når man kjører en bil med de tre magiske bokstavene AMG.
Nå er riktignok ikke AMG 53 CLS blant de mest utagerende AMG-modellene, men du blir stadig minnet om at dette er ypperste ingeniørkunst fra Affalterbach, det lille tyske tettstedet med rundt 4.500 innbyggere.
I komfort-oppsettet vil ingen kunne klage på at bilen er ubehagelig. I stedet glir den relativt behagelig over ujevnhetene, selv på lavprofilerte sommerhjul.
Du kjøper vel ikke CLS på grunn av den gode plassen, men bilen er romslig nok i det daglige. Bagasjerommet er på 520 liter, mens de høyeste nok kan slite med takhøyden i baksetet. Coupéformen har sin pris. Trenger du mer plass kjøper du E-klasse med samme motor. Da har du et lasteskip.
Kvalitet
Noe av det beste med CLS og de fleste andre Mercedes-modeller er den høye opplevde kvaliteten. Alt er skikkelig gjort. Materialkvaliteten er utsøkt, med flotte detaljer. Kjenn på dashbordet. Dette er premium slik premium skal defineres.
Hvis hytta ligger i Italia skal du også vite at setene er i verdensklasse. Blir du sliten av å sitte x antall timer i en CLS er det deg det er noe galt med, ikke bilen. Det er lett å finne en posisjon som gir en mest mulig behagelig reise.
Testbilen var i tillegg utstyrt med aktive multikontur-seter, som betyr at sidevangene blåser seg opp i svinger slik at du får mest mulig støtte.
Heldigvis finnes det fortsatt biler som skiller seg ut. CLS er én av disse. Med AMG-emblemer får bilen også den motoren den fortjener.
LIKER:
- Designet
- Motoren
- Premium-følelsen
- Setene
LIKER IKKE:
- Motorlyden kunne vært enda råere i Sport +-modus
Pris | fra kr 1.304.900 |
Testbil | kr 1.591.479 |
Motor | 2999 ccm R6 bensin + elmotor |
Effekt | 435 hk/520 Nm + 250 Nm (EQ Boost) |
Drivlinje | 9A, firehjulsdrift |
Aks. 0-100 | 4,5 sek |
Toppfart | 250 km/t |
Forbruk | 0,89 l/mil |
CO2-utslipp | 206 g/km |
NOx | 30 mg/km |
Dimensjoner | 499/189/144 (L/B/H): |
Bagasjerom | 520 liter |
Tilhengervekt | 1900 kg |