-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Helt ny CR-V på vei
Honda har i natt sluppet bilder og informasjon om en helt ny generasjon CR-V, men vi må vente et helt år før den kommer hit til Norge.
Det er nemlig Honda i USA som har sluppet bilder og informasjon om en helt ny CR-V.
Bilen som faktisk er verdens mest solgte SUV (der har du en fin Honda fun fact til fredags-tacoen) vil dermed bli den femte i rekken – en rekke som begynte tilbake i 1997.
Honda CR-V var absolutt en av pionerene i kompakt-SUV-segmentet, og kan nok ta mye av æren (eller skylden, alt ettersom hvordan man ser på det) for at SUV-ene tok helt av på norske salgsstatistikker.
Men selv om modellen kommer i salg allerede rundt juletider i USA, vil det ta litt tid før den kommer til våre breddegrader.
USA-lanserte modeller fra Honda har en tendens til å ta litt tid før vi får se dem – slik tilfelle er for blant annet nye Civic også.
Men det vi kan si med stor sikkerhet er i hvert fall at den «norske» CR-V – når den først kommer – vil bli seende ut veldig likt som bilen på bildene her.
Det betyr LED-kjørelys, selv på de billigste variantene, og en design som kombinerer dagens CR-V med neste Civic. Relativt vellykket, spør du meg.
Takboksen Honda har valgt å utstyre CR-V med på de offisielle bildene er heldigvis valgfri …
1500-kubikker
Også i USA må det downsizes, og Honda går så langt som å putte en 1,5-liters turbomotor i nye CR-V. Ikke godt å si hvordan amerikanerne reagerer på det, men den lille firesylindrede motoren har en effekt på 190 hestekrefter, så kreftene skal nok ikke være noe problem.
Honda selv påstår at dette er den første turbomotoren som finner veien ned i motorrommet på en CR-V – men det er nok bare fordi Honda aldri har solgt CR-V med dieselmotor i USA.
En gammel traver, Hondas 2,4-liters selvpustende bensinmotor med 184 hestekrefter (ja, faktisk), vil også være tilgjengelig i USA. Den kommer neppe hit til Norge.
Begge motorene selges med CVT-girkasse, men vi vet jo at Honda har en glimrende ni-trinns tradisjonell automatkasse til dieselmotorene. Vi får håpe den heller blir tilvalg for vår del, i tillegg til seks-trinns manuell som ikke selges i USA.
Dessuten har jo Honda flere girkasse-prosjekter på gang, som en 11-trinns trippelclutch-kasse. Jeg tviler på at denne dukker opp i CR-V med det første, men heller denne enn CVT.
Hondas 1,6-liters diesel (som i dag selges med opptil 160 hestekrefter) kommer nok helt sikkert til å dukke opp i ny CR-V så fort den er Europa-klar.
Volumbryteren er tilbake!
CR-V har fått en kraftig oppgradering innvendig også. Det første jeg legger merke til, og applauderer, er gjensynet med en klassisk volumbryter pent plassert ved siden av det helt integrerte multimedieanlegget.
Dagens CR-V har et system som både ser ettermontert ut, og er klønete i bruk. Vi satser på at neste generasjon HondaLink har hevet standarden noe.
Honda har nok fått sin dose kritikk for denne løsningen, ettersom de selv skriver i pressemeldingen at de har et «system som nå tilbyr en fysisk volumbryter». Godt jobba.
Systemet er uansett klargjort for både Apple CarPlay og Android Auto, som gjør integrering av mobiltelefon til en lek.
Alle forkortelsene
Rett foran føreren sitter nå også et helt nytt og digitalt instrumentpanel. På de første bildene fra Honda viser instrumentpanelet en sober og elegant design – men vi satser på at dette lar seg personalisere, slik vi ser i flere og flere modeller om dagen.
Nye CR-V vil naturligvis fylles til randen av moderne komfort- og sikkerhetsfunksjoner. Radar-basert cruise control, nødbremsesystem, aktiv filholder og mye annet som kan listes med tre- og fire-bokstavers forkortelser kan jo nesten regnes som selvfølgeligheter på utstyrslisten til en moderne bil i dag – men det er langt fra alle som kan tilby det.
Alt dette får altså amerikanerne kose seg med i julegave, mens vi må vente til neste jul. Den som venter på noe godt …