-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Land Rover Defender: Tøffest i gata
Land Rover er 60 år og hva er vel mer naturlig enn en skikkelig jublieumsbil. Defender 90 Puma Soft Top SVX er dens fulle navn. Den har så mange upraktiske sider at man bare må elske den.
90 betyr at dette er den korteste versjonen av det ikonet som Land Rover Defender har blitt gjennom så mange år.
Den korte akselavstanden gjør at bilen er bortimot uslåelig i terrenget og de spesialdesignede veltebøylene rundt frontruten og over de to setene gjør at bilen har en særdeles tøff fremtoning.
En lang historie
Den første Land Roveren ble lansert på Amsterdam Motor Show i 1948. Den var selvsagt en naturlig videreutvikling fra jeepene under krigen, men skilte seg ut med et dyrere og mer påkostet karosseri i en legering av aluminium og magnesium de kalte Birmabright.
En av grunnene til at man valgte dette materialet var at det var svært vanskelig å få tak i stål.
I en tid hvor Britisk industri hadde behov for eksportprodukter lagde man, basert på designet til Maurice Wilkes som jobbet hos Rover, den første Land Roveren som etter hvert fikk navnet Series I.
Series I ble fulgt opp av Series II og IIA, med nye kraftigere motorer som viktigste salgsfortrinn. Et utall forskjellige spesialbygde kjøretøyer ble også tilgjengelig, alt fra brannbiler til mobile sveiseapparater.
Denne bilen er altså en hyllest til denne historen.
Sanseløs
Kjøreopplevelsen i denne bilen er noe helt for seg selv. Etter å ha kjørt noen mil med denne bilen blir du passe surrete i hodet. Opp til 70 kilometer i timen er det bare ubehagelig, over 80 begynner det å bli smertefullt og om du når 100 er det bare å melde seg inn i nærmeste S&M-forening.
Innvendig er SVX like tøff som utvendig. Spesialdesignede Recaroseter gearkuler i aluminium, større stereo og tilpasset navigasjon.
Bak de to førersetene er det et flatt lasteområde og et reservehjul som står bak forsetene, som på de første åpne Land Rover-modellene.
Den norske varebilveggen ødelegger imidlertid mye av følelsen. En idiotisk regel i en bil som uansett ikke har plass til mer enn to seter slik den er utstyrt her.
En vannvittig bil, til en frisk pris. 480.000 – men da trenger du til gjengjeld aldri mer å bry deg om manglende veibevilgninger...
Land Rover Defender 90 Puma SVX Motor:4-syl. diesel, turbo,
Effekt:90 kW (122 hk)
360 Nm v/2000 o/minMål:464 x 199 x 202 cm
Akselavstand:236 cmEgenvekt:1750 kgAks. 0-100 km/t:15,8 sek.Toppfart:132 km/tForbruk bl. kjøring:1,00 l/milCO2-utslipp:266 g/kmPris:kr 480.150Konkurrent:Mercedes G-Klasse (kort).
PLUSS: Utstråling og viser en kompromissløs eier.
MINUS: Støyende, ukomfortabel og tungkjørt.