-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
1 av 10 unge på vinterdekk
Selv om det er midtsommer, kjører fortsatt 11 prosent av norske bilister under 30 år med vinterdekk på bilen. Og det er spesielt damene som venter lenge med å skifte dekkene.

Det viser tall fra en årlig nordisk undersøkelse foretatt av SIFO* på vegne av Michelin.
Blant den samlede standen av norske bilister, innrømmer fem prosent at de ennå ikke har skiftet til sommerdekk. Mens bare to prosent av bilister over 65 år har ventet med å skifte ut vinterdekkene, har ungdommene det langt mindre travelt med å skifte dekk på bilen.
Det vil si, menn under 30 er verken bedre eller dårligere enn landsgjennomsnittet. Det er de kvinnelige bilistene som sørger for at de yngste sjåførene skiller seg ut i undersøkelsen.
Over 130 000 biler
Tallene i undersøkelsen forteller at over 130.000 biler kjører på norske veier med redusert veigrep og unødvendig lang bremselengde. Tester viser nemlig at vinterdekk om sommeren innebærer en betydelig risiko for trafikkuhell.
– Rent teknisk er problemet at vinterdekkets gummiblanding er utviklet for lave temperaturer. Når temperaturen stiger over 7 grader, yter vinterdekkene gradvis dårligere. Blant annet øker bremselengden og risikoen for vannplaning stiger, sier Marcus Karlsson, miljø- og trafikksikkerhetsansvarlig for Michelin i Norden.
– Vi oppfordrer alle til å kjøre med dekk som egner seg for årstiden. Mange vil bli overrasket over hvor dårlig vinterdekk presterer når de blir utsatt for sommertemperaturer, sier Karlsson.
4 av 10 skiftet dekkene i mai
Selv om de aller fleste norske bilister har skiftet dekk i god tid før juni måned, oppgir over 70 prosent av de spurte at det hender at de kjører med vinterdekk etter 15. april. Blant de som har skiftet til sommerdekk i 2017, svarte 4 av 10 at de ventet til mai måned før de skiftet dekkene.
Fem dekktips fra Michelin
- Bruk sommerdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren
- Tilpass kjøring og hastighet etter underlag, kjøreforhold og dekkets tilstand
- Sjekk lufttrykk ut fra antall passasjerer og bagasje
- Plasser de beste dekkene bak (de med størst mønsterdybde)
- Kontroller dekkets mønsterdybde. Loven krever minst 1,6 millimeter for sommerdekk og 3mm for vinterdekk.
* SIFO-undersøkelsen ble gjennomført for Michelin i juni. I år er det syvende året på rad at Michelin foretar denne undersøkelsen. Spørsmålet som ble stilt var: ”Hva slags dekk sitter på bilen din nå?”