-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Flere velger pigg
Flere norske bileiere velger piggdekk. Etter noen år med økning er piggfriandelen fallende i landets fire største byer. Oslo er byen med høyest piggfri-andel.

- Vi må fem år tilbake for å finne så lav piggfriandel i de fire største byområdene som i nå i vinter. Trenden er snudd både i byer med og uten piggdekkavgift, sier sjefingeniør Pål Rosland (bildet) i Statens vegvesen.
Oslo best
Vegvesenet teller piggdekk og beregner piggfriandel i 17 byer. Etter fire år med Bergen som beste piggfrie-by, er Oslo-bilistene nå nok en gang landets beste piggfri-brukere med 85 prosent.
Asker/Bærum med 84 prosent, Bergen 83 prosent, Drammen med 77 prosent, Fredrikstad/Sarpsborg 73 prosent og Stavanger/Sandnes med 72 prosent følger på plassene bak.
I Kristiansand (+7 prosent), Ålesund (+3 prosent), Asker/Bærum (+2), Drammen (+1 prosent) og Tromsø (+1 prosent) er det fortsatt en utvikling mot høyere piggfriandel.
Tromsø har en meget lav piggfriandel (13 prosent), mens Trondheim har samme andel som i fjor (71 prosent).
I Skien/Porsgrunn (-13 prosent), Bergen (-5 prosent) Lillehammer (-3 prosent), Trondheim (-3 prosent) og Oslo (-1 prosent) faller piggfriandelen.
Anbefaler piggfritt
- Vi antar nedgangen i piggfriandelen i de største byene skyldes den relative velstandsveksten og at piggdekkgebyret betyr stadig mindre for folks økonomi. Gebyrene har stått uendret siden 2005. Det har også det har vært lengre, kaldere og mer snørike vintre; noe som favoriserer bruk av piggdekk, sier Rosland.
Statens vegvesens anbefaling er klar. Man vil at bilister skal velge piggfrie vinterdekk ut fra et miljø- og helseståsted. Det er en klar sammenheng mellom antall personer som bruker piggdekk og problemer med svevestøv.
- Jo flere som bruker piggdekk jo flere støvdager. Støvkonsentrasjonen øker også med økende bruk av piggdekk. Dersom vi definerer en støvdag til å være en dag med mer svevestøv enn 50 mikrogram pr kubikkmeter luft, tillater forurensningsforskriften 35 slike dager pr år.
- Som eksempel hadde Trondheim 43 støvdager i 2010 og hele 52 i 2011. De 52 støvdagene i 2011 var i gjennomsnitt over 20 prosent mer støvholdige enn de 52 mest støvete dagene i 2010, sier Pål Rosland.
Svevestøv har helseeffekt. Jo mer svevestøv og jo lengre opphold i luft med mye svevestøv, dess større er risikoen for helseskade. I Norge er bruk av piggdekk den viktigste årsaken til at grenseverdien for svevestøv (PM10) i forurensningsforskriften blir overskredet.