-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mange kjører på dårlige dekk
Svært mange bileiere kjører på vinterdekk som er for dårlige, viser en ny telling.
– På bakgrunn av undersøkelsen vi nettopp har gjort, er det grunn til å frykte at hver fjerde bil har vinterdekk som etter vår mening ikke holder mål, sier Bengt Heggertveit, administrerende direktør i Vianor.
Dekkjedens eksperter har sjekket 300 biler på ulike steder i landet.
– Vi har systematisk kontrollert biler på store parkeringsplasser i Oslo, Haugesund og Trondheim, og vi mener resultatet gir en god pekepinn på tilstanden til nordmenns vinterdekk, sier Heggertveit.
Mange hadde dekk med dårligere mønsterdybde enn Vianor anbefaler.
– Når mønsterdybden blir mindre enn fem millimeter, begynner dekkenes evne til å drenere bort slaps og snø å svekkes. Vi mener riktig tidspunkt for dekkskifte er når det er minimum fire millimeter igjen.
Farlig sovepute
Fjerdeparten av de undersøkte bilene hadde dekk med mindre mønsterdybde enn fire millimeter. Fem prosent kjørte på dekk som ikke tilfredsstilte forskriftenes minimumskrav om tre millimeter. Enkelte kjørte også på sommerdekk.
– Mange tror nok dekkene er gode nok så lenge de oppfyller lovens minstekrav på tre millimeter. Det er en farlig sovepute i møte med den norske vinteren, sier Heggertveit.
Han advarer også mot såkalte helårsdekk.
– På nordisk føre er ikke denne betegnelsen relevant. Det finnes vinterdekk som er laget for Sentral-Europa og markedsføres som helårsdekk. De er først og fremst konstruert for å brukes på bare og våte veier, men gir dårlig veigrep og sidegrep på is.
Sjekker sjelden
Bevisstheten blant norske bilister når det gjelder dekkenes kvalitet kan med fordel bli høyere, mener Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
– Mange glemmer nok å sjekke kvaliteten på dekkene i løpet av sesongen. Dekkene bør sjekkes omtrent annenhver måned i forhold til kvalitet og riktig lufttrykk, sier Øyen.
Også Trygg Trafikk anbefaler større mønsterdybde enn minstekravet.
– Vinterdekkene bør minst ha fire millimeter. De som kjører på piggdekk bør faktisk være ekstra påpasselige med dette, selv om mange i denne gruppen kanskje tror de er bedre skodd enn andre. Undersøkelser viser at slitte piggdekk er enda dårligere enn slitte piggfrie dekk, sier Kristin Øyen.