-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Pop med dekkhotell
Etterspørselen etter plass på dekkhotell har økt kraftig det siste året, viser nye bransjetall. I landsdeler der vinteren kommer tidlig er det allerede booking-feber.

– Hos oss er etterpørselen etter hotellplass økt 23 prosent det siste året. Å lagre dekkene på denne måten er blitt en trend blant norske bileiere, sier Harald Nordseth, produktsjef i Vianor.
Kjeden har 46 dekkhoteller spredt rundt i hele landet. De største har plass til mer enn 1500 sett. Antall lagrede dekk nærmer seg raskt 100 000.
– Kapasiteten er doblet på få år. Likevel er det smekk fullt enkelte steder. Utviklingen vil trolig fortsette, så vi jobber stadig med å utvide tilbudet, sier Nordseth.
I Nord-Norge er bilistene i full gang med å sko seg for vinteren. Hos Vianor i Tromsø er hotellet mer enn fullbooket.
– Vi har måttet sette 40-50 kunder på venteliste og ser oss om etter løsninger for å kunne hjelpe alle, sier avdelingsleder Bård Adolfsen.
Stort og tungt
Han tror økt etterspørsel etter hotellplass har sammenheng med at lagringsplassen i moderne boliger ofte er liten, mens hjulsettene tvert imot tar stadig mer plass.
– Mange av kundene har store biler med store hjul som samtidig kan være tunge å håndtere, sier Adolfsen.
Også i Midt-Norge er høysesongen ved dekkhotellene godt i gang.
– Faste hotellkunder har fått en SMS med innkalling på et bestemt tidspunkt. Selv om tidspunktet kan endres, velger de aller fleste å takke ja til den tildelte tiden. Mange er ivrige etter å få alt i orden så raskt som mulig, sier Odd Berg, avdelingsleder i Vianor Trondheim Syd.
Jobben med å legge om går stort sett greit unna, men nye hjulsett på uoriginal felg kan av og til skape utfordringer.
– I noen tilfeller mangler det nødvendige bolter og annet tilbehør. Som oftest kan vi hjelpe dem med dette, men det er et godt råd å være nøye med å få med slike ting ved kjøpet. Hvis sommer- og vinterhjulene har ulikt tilbehør er det dessuten viktig å holde det atskilt, sier Berg.
Feilmontering
Bilistene i Sør-Norge venter vanligvis lengst med å legge om, men også her er sesongen i gang.
– Mange har vært innom for å bytte hjulsett og levere inn sommerdekkene allerede. Vi ser et markert taktskifte i interessen for å benytte dekkhotell, sier Atle Kaas Andersen, avdelingsleder i Vianor Alnabru i Oslo.
En del av hjulsettene bærer preg av at tidligere egeninnsats ikke alltid har gått smertefritt.
– Noen har prøvd å bruke bolter som ikke passer, andre har strammet til galt eller benyttet utstyr som har skadet felgen. Å sette bort omleggingen til idrettslag eller veldedige organisasjoner som jobber på dugnad, er ingen garanti mot å unngå slike feil, sier Kaas Andersen.
Overvintring på Vianors dekkhoteller koster fra 840 kroner og opp til 1200 – 1300 kroner. Da er omlegging, rengjøring, kontrollsjekk og forsikring med i prisen.
FØLG OSS PÅ VÅR FACEBOOK-SIDE - KLIKK LIKER OG VI OPPDATERER DEG!
HOLD DEG OPPDATERT MED DAGLIGE NYHETSBREV – REGISTRER DEG GRATIS HER!