-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Skummel forglemmelse
En av tre bileiere etterstrammer ikke hjulmutterne, viser en ny undersøkelse. Hjulene på høyre side løsner først.

Ekspertene anbefaler at du skal du etterstramme hjulmutterne når du har kjørt cirka 50 kilometer etter å ha byttet til sommer- eller vinterhjul.
34 prosent av norske bileiere sier at de ikke gjør dette, ifølge en undersøkelse YouGov har gjort for Falck. I tillegg svarer ni prosent at de ikke vet om de gjør det.
– Mange tror jobben er ferdig hvis hjulskiftet er foretatt hos dekkverksted eller lignende. Typisk nok er det færrest som etterstrammer i Oslo-området. Det er også der flest setter bort jobben med å skifte, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck Stor-Oslo.
Litt over halvparten av bileierne i hovedstadsområdet skrur ikke til i etterkant, ifølge undersøkelsen.
Høyre løsner først
Hjulene bør ettertrekkes, blant annet fordi sand og støv kan ligge mellom felgen og hjulspindelen. Partiklene moses i stykker over litt tid, og da kan hjulet plutselig være dårlig festet.
– Det kan være nok at et lite rustlag løsner i kontakten med den nymonterte felgen, sier Danielsen.
Falck og andre bergingsselskaper merker når det er hjulskiftssesong.
– Hittil i høst har det vært lite å gjøre i vårt område, men det kommer nok. I vår måtte vi ut mange ganger for å redde biler som sto langs veien uten hjul, sier Danielsen.
Kvalitetsforskjeller
Stadig flere aktører som ikke er spesialister på dekk, tilbyr dekkskift. Og priskrigen kan være tøff.
– Jeg har sett plakater der det reklameres med dekkskift helt ned i 120 kroner. Alt fra vaskehaller til skolekorps skifter dekk mot betaling. Men mange av dem er rett og slett ikke kyndige nok, noe vi ser følgene av, sier driftssjefen i Falck.
Resultatet er hjul som blir så hardt skrudd til at gjengene ødelegges, eller at bileieren ikke får av dekket ved punktering.
En annen gjenganger er at boltene som tilhører sommerfelgene av aluminium brukes på vinterfelgene av stål. Boltene er som regel for lange og kan ødelegge både gjenger og bremsedeler.
– Vi anbefaler alltid å bytte hos et dekkverksted hvis du skal sette bort jobben. De vet hvilket moment de skal skru til bolter og muttere med, sier Geir Danielsen i Falck.