-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Skummel forglemmelse
En av tre bileiere etterstrammer ikke hjulmutterne, viser en ny undersøkelse. Hjulene på høyre side løsner først.
Ekspertene anbefaler at du skal du etterstramme hjulmutterne når du har kjørt cirka 50 kilometer etter å ha byttet til sommer- eller vinterhjul.
34 prosent av norske bileiere sier at de ikke gjør dette, ifølge en undersøkelse YouGov har gjort for Falck. I tillegg svarer ni prosent at de ikke vet om de gjør det.
– Mange tror jobben er ferdig hvis hjulskiftet er foretatt hos dekkverksted eller lignende. Typisk nok er det færrest som etterstrammer i Oslo-området. Det er også der flest setter bort jobben med å skifte, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck Stor-Oslo.
Litt over halvparten av bileierne i hovedstadsområdet skrur ikke til i etterkant, ifølge undersøkelsen.
Høyre løsner først
Hjulene bør ettertrekkes, blant annet fordi sand og støv kan ligge mellom felgen og hjulspindelen. Partiklene moses i stykker over litt tid, og da kan hjulet plutselig være dårlig festet.
– Det kan være nok at et lite rustlag løsner i kontakten med den nymonterte felgen, sier Danielsen.
Falck og andre bergingsselskaper merker når det er hjulskiftssesong.
– Hittil i høst har det vært lite å gjøre i vårt område, men det kommer nok. I vår måtte vi ut mange ganger for å redde biler som sto langs veien uten hjul, sier Danielsen.
Kvalitetsforskjeller
Stadig flere aktører som ikke er spesialister på dekk, tilbyr dekkskift. Og priskrigen kan være tøff.
– Jeg har sett plakater der det reklameres med dekkskift helt ned i 120 kroner. Alt fra vaskehaller til skolekorps skifter dekk mot betaling. Men mange av dem er rett og slett ikke kyndige nok, noe vi ser følgene av, sier driftssjefen i Falck.
Resultatet er hjul som blir så hardt skrudd til at gjengene ødelegges, eller at bileieren ikke får av dekket ved punktering.
En annen gjenganger er at boltene som tilhører sommerfelgene av aluminium brukes på vinterfelgene av stål. Boltene er som regel for lange og kan ødelegge både gjenger og bremsedeler.
– Vi anbefaler alltid å bytte hos et dekkverksted hvis du skal sette bort jobben. De vet hvilket moment de skal skru til bolter og muttere med, sier Geir Danielsen i Falck.